Visste du dette om egg?

Nå er årets påskeuke i gang og påsken er på mange måter eggets egen høytid. Ifølge Opplysningskontoret for egg og kjøtt spiser nemlig nordmenn dobbelt så mange egg i påsken som ellers i året, men egg er absolutt noe du kan spise året rundt med god samvittighet. 

Det er nemlig mange gode grunner til å inkludere denne matvaren i kostholdet ditt.

Egg er naturlig rik på gode næringsstoffer som mettende protein, viktige fettsyrer og flere vitaminer og mineraler. Faktisk så bidrar egg med alle de livsnødvendige næringsstoffene som kroppen din trenger unntatt vitamin C (vitamin C finner du for eksempel i frukt og grønt, spesielt paprika, appelsin og kiwi). Og proteinene i egget består av såkalte essensielle aminosyrer, altså aminosyrer som ikke kroppen klarer å lage selv og som derfor må tilføres gjennom kosten. Siden egg bidrar med alle de essensielle aminosyrene kroppen trenger, så er egg blant matvarene som bidrar med best proteinkvalitet. I tillegg er egg svært anvendelig og meget enkelt å bruke i matretter, enten som hovedingrediens (kokt egg, omelett, eggerøre) eller som ingrediens i andre retter (bakverk, pai, stekt ris etc).

Egg har også flere unike egenskaper som at eggehviten kan danne mikroskopiske luftbobler under pisking som gjør at bakverk hever, mens eggeplommer får sauser og supper til å tykne. Videre er egg et viktig bindemiddel i mange oppskrifter i tillegg til at egg gir penslet gjærbakst og lignende en blank overflate. En annen fun fact om egg er at for et vanlig egg så vil snaue 2/3 være eggehvite, og litt i overkant av 1/3 vil være plomme. I forhold til vekt, så er proteininnholdet høyere i plommen, men i ett enkelt egg så er proteinmengden ganske jevnt fordelt mellom hvite og plomme. Når det gjelder bruk av egg i matlagingen så anbefales det å bruke romtempererte egg da dette bidrar til at man får best utnyttelse av eggets egenskaper. Dette kan for eksempel bidra mer volum under pisking og å unngå sprekker i eggene under koking i tillegg til at det blir lettere å skrelle de etterpå. Det er også lettere å skrelle eldre egg enn ferske.

Det finnes ingen fasit på hvor mange egg man kan spise hver dag og Helsedirektoratet gir heller ingen konkrete anbefalinger om inntak av egg. Dette kan variere fra person til person, og avhenger av hvordan resten av kostholdet er, men egg kan absolutt være en bra matvare i et sunt kosthold og variert kosthold. Du trenger heller ikke å bekymre deg for kolesterolet selv om du spiser egg regelmessig. Kolesterolet vi får gjennom maten vi spiser har liten eller ingen påvirkning på kolesterolverdiene i blodet for de aller fleste av oss. Personer med økt risiko for hjerte- og karsykdommer og arvelig høyt kolesterol rådes derimot til å begrense inntaket til to eggeplommer i uken, ifølge Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

Hos Proteinfabrikken finner du flytende eggehvite – en fettfri kilde til høy kvalitets protein. 

Eggehviter inneholder kun proteiner og er meget brukervennlig når man skal lage mat. Her får du enkelt og greit ren flytende eggehvite, så slipper du selv å knekke egg for å skille plommen fra eggehviten. Dette gjør at produktet er svært enkelt og praktisk i matlagingen i tillegg til at du får mer proteinrike måltider.

En flaske på 1000 ml tilsvarer 30 egg og produktet består av kun norske egg. Flytende Eggehvite har nøytral smak og inneholder ingen tilsetningsstoffer eller konserveringsmidler. Produktet kan oppbevares i romtemperatur og er holdbar i 90 dager. Etter den er åpnet oppbevares flasken i kjøleskap hvor den holder seg i cirka 14 dager. Tilsett produktet i pannekaker, smoothies, eggerøre og milkshakes.

Flytende Eggehvite fra Proteinfabrikken er 100 % flytende ren naturlig eggehvite som kan lagres i romtemperatur i inntil 12 uker. 

Kommentarer

kommentarer