Viktige vitaminer og mineraler

Ulike vitamin- og mineraltilskudd skal være et supplement til normal kost og som skal gi en ernæringsmessig eller fysiologisk effekt. Kosttilskudd kommer i både flytende form, som kapsler og piller, og i pulver.

Vitaminer og mineraler er ikke-energigivende næringsstoffer som kroppen trenger for å fungere optimalt. Disse kalles også for mikronæringsstoffer og bidrar ikke med kalorier og energi slik som makronæringsstoffene; karbohydrat, fett og protein.

Ved å ha et sunt og variert kosthold vil dette for de fleste friske mennesker være tilstrekkelig for å dekke det anbefalte behovet, men i enkelte perioder vil noen også har behov for ekstra tilskudd.

Ifølge Helsedirektoratet er det flere grupper som kan ha behov for kosttilskudd. Personer som har et lavt energiinntak, som følge av for eksempel diett, sykdom eller lignende, bør vurdere å ta multivitaminer.

Dette gjelder også mennesker som av forskjellige årsaker har et kosthold med et begrenset utvalg av ulike matvarer, for eksempel veganere, personer som har intoleranse eller matvareallergi og så videre. Vit også at det finnes egne anbefalinger for inntak av vitaminer og mineraler for gravide og ammende kvinner.

I tillegg anbefaler de norske helsemyndighetene at de som ikke spiser fet fisk, eller ikke spiser 2-3 fiskemiddager i uken, om å ta omega-3-tilskudd. Vær også obs på at mange i Norge sliter med å dekke det anbefalte behovet for vitamin D, særlig nå i mørketiden. Mange anbefales å ta tran eller et annet vitamin-D-tilskudd i vinterhalvåret da det er perioder med lite sol. Særlig eldre og mørkhudede innvandrerkvinner har økt risiko for å få i seg for lite vitamin D.

Kommentarer

kommentarer