Treningsmaten du alltid bør ha i kjøkkenskapene

shutterstock_302685359

Med smarte basisvarer på kjøkkenet blir det enklere å lage raske, sunne og digge matretter. I tillegg til kjøtt- og fiskeprodukter er det lurt å fylle opp med matvarer som har lang holdbarhet og som kan brukes til så mangt i matlagingen. 

Sjekk ut disse ingrediens-tipsene – dette er næringsrike matvarer som helt klart kan være en del av et sunt og variert kosthold:

Meieriprodukter
Les datostemplingen på melk, cottage cheese og kesam når du handler for å sikre deg at produktene kan stå noen dager i kjøleskapet uten at de blir dårlige. Cottage cheese og kesam gjør matretter mer saftige og proteinrike. I tillegg er dette meieriprodukter som fint kan nytes alene, eller lag deg en sunn dessert eller et mellommåltid ved å blande kesam/cottage cheese med litt fruktbiter og bær. Melk er ofte en viktig ingrediens når du for eksempel skal bake, spiser frokostblandinger, eller når du lager smoothies, proteinshakes, pannekaker og vafler.

Frukt, grønt og bær
Ferske frukter og grønnsaker kan dessverre ikke skryte på seg å ha så lang holdbarhet, men fryste bær-, smoothies- og grønnsaksposer er genialt å ha i fryseren. Disse er like sunne og næringsrike som fersk frukt og grønt, og er smart å ha til middagen eller når du lager smoothies og desserter.

Egg
Egg er en skikkelig næringsbombe som har god holdbarhet og som kan brukes til så mangt. Dette er perfekt når du trenger noe som er raskt å lage – enten det er frokost, lunsj, middag, mellommåltid.

Havregryn
En billig og næringsrik ingrediens som kan brukes til mer enn bare havregrøt. Tilsett havregryn i pannekakerører og kornblandinger, lag havremel eller rist havregryn og bruk det som dessertingrediens.

Hermetikkbokser
Du skal ikke kimse av boksemat – her er det mye bra å velge imellom. For eksempel så finnes det både tunfisk og makrell i tomat i boksehylla på butikken. Oliven, hertmetiske tomater og belgfrukter som kikerter, linser og bønner er også gode basisvarer i matlagingen.

Nøtter
Nøtter er perfekt som sunnere snacks og som mellommåltid, men nøtter passer også ypperlig til å piffe opp for eksempe wokretter og salater. Næringsrikt og mettende!

Krydder og urter
Dette er ingrediensene som virkelig kan sette prikken over i-en hvis maten er litt smakløs og tam. Både ferske krydderurter og krydder på glass er et must i matlagingen. Fersk hvitløk og chili er også gode alternativer til å spice opp maten.

Kommentarer

kommentarer