Treningsåret 2016

2016 er straks over og hvert år rundt disse tider pleier jeg å ta et tilbakeblikk på året som har gått. Hva har jeg oppnådd? Hva har jeg lært? Hvilke personlige rekorder er tatt? Hva vil jeg gjøre bedre i året som kommer? Hva er mine neste mål?

2016 startet med diett og oppkjøring til min debut i athletic fitness. Den første AF-konkurransen var i mars. Dette var Sandefjord Open hvor jeg tok med meg en tredjeplass. Noen uker senere var det duket for fitnesskonkurranse nummer 2 denne sesongen, Oslo Grand Prix. Her kom jeg også på tredjeplass.

Så var det off-season og sommerferie hvor jeg blant annet deltok på mitt første hinderløype-løp: Tough Viking. Jeg visste vel egentlig ikke så mye om hva jeg gikk til, så her var målet rett og slett bare å gjennomføre. Det var supergøy! Sammen med teamet jeg løp med klarte jeg alle hinderne uten «strafferunder», og det var en supernydelig dag i skogsløypene rundt Tryvann. Dette fristet til gjentakelse!

Senere på høsten deltok jeg også på Viking Race. Da hadde jeg begynt med oppkjøring til høstens fitnesskonkurranser og det var ingen særlig god kombinasjon å leve på lavkarbo og lite energi rett før jeg skulle løpe rundt i skogen på Grefsenkollen. Dette ble en stor påkjenning for meg, både psykisk og fysisk. I tillegg ble vi blant annet fortalt at vi skulle løpe den samme runde to ganger. Så i stedet for å ha en hel løype med ulike hindre, så var det en ny runde med hinderne og bakkene vi allerede hadde vært i én gang.  Mentalt var jeg langt nede, og energinivået var heller ikke til å skryte av. Uansett så brøt jeg ikke, jeg tok den tiden jeg trengte og kom meg i mål. Et nytt medaljeminne i samlingen og ikke minst en ny erfaring rikere!

I oktober var det klart for Norgesmesterskapet i fitness og Tyngre Classic i Sverige. Jeg kom på en andreplass i NM og en 6.plass i min første svenske athletic fitness-konkurranse. Etter høstens fitnesskonkurranser har det vært full fokus på å bygge styrke igjen og målene som står øverst på lista nå er å løfte 100 kilo i knebøy og 60 kilo med stopp i benkpress. Det siste året har det vært dips og pullups (chins som det heter i konkurranse) samt romaskin som har vært prioriteringene når det gjelder trening da dette har vært de øvelsene jeg skulle konkurrere i med tanke på athletic fitness.

Nå er det derimot fokus på baseløft som gjelder, og å sette nye rekorder i særlig knebøy, benkpress og markløft, men året har uansett bydd på andre fine personlige rekorder. Jeg har blant annet klart 24 godkjente pullups, 35 dype godkjente dips og 4×4 dips med 30 kilo ekstra, 3 chins med 22,5 kilo ekstra, og jeg har løftet 1 repetisjon tilsvarende min egen kroppsvekt i benk flere ganger (55 kg).  I tillegg har jeg aldri vært så sterk som jeg er nå på så lav kroppsvekt. Men det er ikke bare repetisjoner og kiloene på stanga som er det som gjør at jeg elsker styrketrening. Det siste året har jeg lært så utrolig mye om meg selv, min kropp og det å pushe grenser. Og ikke minst så skjønner jeg hvor mye fysisk aktivitet betyr for meg, rent mentalt, og hvor viktig det er å ha mine timeout-treningsøkter i hverdaen. Jeg setter så utrolig stor pris på å være frisk og å ha en skadefri kropp. Trening handler om så mye mer enn personlige rekorder og hvordan kroppen ser ut. Det er mestringsfølelse, endorfiner og treningsglede som uten tvil er det som gjør at jeg elsker trening og fysisk aktivitet.

Nå er jeg klar for 2017!

 

Kommentarer

kommentarer