Trening og kviser: Hva kan du gjøre med det?

shutterstock_164172521

Noen opplever å få mer kviser når de begynner å trene. Hva er årsaken til det og hva kan du gjøre med det?

Hva er kviser?

Kviser (acne) oppstår som følge av en betennelsesreaksjon som oppstår når talgkjertlene tetter seg. Genetikk spiller en veldig stor rolle og noen er mer disponible enn andre for å utvikle kviser lettere.

Hormoner ser ut til å spille en viktig rolle i talgproduksjonen. Den økte mengden med talg kan enten oppstå som sorte hudormer eller som hvite prikker i talgkjertlene sin åpning.

Ca 80 % av alle ungdommer opplever å få en eller annen form for kviser. Problemet er mest utbredt hos de som er 12-19 år og gutter se ut til å være mer plaget enn jenter.

Kviser og muskelvekst

Både trening og kosthold kan påvirke hormonverdiene i kroppen og mange opplever derfor å få mer problemer med uren hud og kviser når de begynner å trene. Mekanismene rundt det involverer blant annet testosteron, dihydrotestosteron og IGF1 som alle tre kan påvirkes av både trening og kosthold.

Økte testosteron verdier kan lett føre til mer kviser. Grunnen til dette er at økte verdier av testosteron kan konverteres i huden til et annet hormon som heter dihydrotestosteron (DHT). DHT har vist seg å føre til økt stimulering av talgproduksjon og utvikling av kviser.

IGF1 er svært viktig for proteinsyntesen og muskelvekst og man har sett at ved å blokkere IGF1 så bidrar dette til svekket proteinsyntese som igjen bidrar til redusert muskelvekst etter styrketrening. IGF1 har samme effekt på talgproduksjonen som testosteron. Dette skjer fordi økte IGF1 verdier bidrar til økt konvertering av testosteron til DHT.

Man har også sett at IGF1 fører til redusert transkripsjon av faktor FOX01 i hudcellene. De som allerede er utsatt for å få kviser har allerede lave verdier av FOX01 og dette bidrar til at disse blir mer utsatt for å få kviser.

Alle de nevnte hormonene er veldig anabole (oppbyggende) og spiller en svært viktig rolle for muskelvekst. Ulempen er dessverre  at oppregulering av disse hormonene fra trening og kosthold ser også ut til å kunne fremme utvikling av kviser hos de som er sensitive for endringer i hormonverdier. Med andre ord blir det en bieffekt av muskelvekst for noen at de utvikler mer kviser dessverre.

Hva du kan gjøre med det?

Ikke alle opplever kviseutbrudd, men for deg som er plaget med dette finnes det heldigvis noen tiltak som kan bidra til å redusere risikoen for utvikling av kviser.

1. Dusj rett etter trening

Svette kan føre til irritasjon på huden og føre til kviseutbrudd. Det er derfor viktig å dusje raskt etter trening for å unngå dette. For de som er veldig plaget med kviser, kan det være lurt å bruke en kroppsvask som inneholder salicysyre som kan hjelpe til å  rense porene og redusere irritasjon.

2. Bruk ansiktsrens morgen og kveld

Om du ikke dusjer to ganger daglig, så kan det være lurt å vaske ansiktet med en ansiktsrens som ikke irriterer huden. Det kan også være lurt å bruke en fuktighetskrem som ikke tetter porene.

3. Drikk nok vann

Tilstrekkelig væskeinntak bidrar til at kroppen lettere kan skille ut avfallsstoffer og det har også en hydrerende effekt på huden. 1,5-3 liter vann er tilstrekkelig for de fleste. Når det er varmt er det også viktig å drikke tilstrekkelig da huden lettere kan tørke ut og bli irritert.

4. Få tilstrekkelig søvn

Skjermbilde 2015-06-18 kl. 11.28.46Stress fører til økt utskillelse av kortisol som igjen kan føre til kviseutbrudd. Tilstrekkelig søvn er essensielt for å holde kroppen i balanse og ikke skape for mye stress på kroppen. Pass derfor på å sove 7-9 timer hver natt. ZMA kan ha en god effekt på nattsøvnen og inneholder blant annet sink som vi skal se viktigheten av senere.

5. Få i deg tilstrekkelig med omega 3

Omega-3 fettsyrer har vist seg å styre produksjonen av leukotrien B4, et molekyl som kanSkjermbilde 2015-06-18 kl. 11.27.27 øke sebum (oljelignende stoff) og forårsake kviser. Spis derfor fet fisk 2-3 dager i uken eller supplementer daglig med Proteinfabrikken sitt omega 3 tilskudd.

6. Få i deg tilstrekkelig med sink

Sink har en sårtilhelende  effekt og kan hjelpe mot uren hud. Man finner sink i rødkjøtt, grove kornprodukter, leverpostei og meieriprodukter. Mekanismene bak hvorfor det kan være gunstig for huden er ukjent, men kan ha noe med at sink bidrar til transport av vitamin A til huden og at sink også regulerer hormonbalansen. 10-25 mg sink daglig er en god dose å få i seg igjennom maten eller ved og supplementere med kosttilskudd som f eks ZMA som inneholder sink.

Kommentarer

kommentarer