Trening: hvorfor er det så vanskelig?

Olympic weightsHvorfor er det så vanskelig å holde seg til en treningsplan eller en viss type kosthold over tid?

Stress
Stress er uten tvil en stor årsak til at det kan være vanskelig å holde seg til en kostholdsplan over tid. Når du stresser kan du få en lavere terskel for å putte i deg mat som inneholder mye energi i form av sukker og fett. Stress og lange dager kan også gjøre at du føler deg sliten og derfor droppe trening.

Søvn
Dårlig søvn kan gjøre at du vil spise mer energirik og sukkerholdig mat fordi kroppen vil ha en kick for å holde seg våken. Hvis du spiser mye mat, spesielt mat som inneholder mye sukker, rett før du skal legge deg kan søvnkvaliteten bli dårligere og du er inne i en ond sirkel.

Miljø
I dag kommer vi ikke unna eksponeringen av sukkerholdig mat, og det at vi ofte blir minnet på at det finnes senker terskelen for å konsumere produktene. Hva venner, kollegaer og familie gjør spiller også en rolle for hva du velger å gjøre; det er ikke alltid like kult å være den som alltid sier nei til kake.

Målsetning
Veldig mange bestemmer seg for å «bli sunn» eller «være flink» uten et konkret mål, uten at de egentlig vet hvorfor, eller hva som motiverer dem til å holde seg til planen. Når det du gjør ikke har noen mening for deg er det vanskelig å holde seg til en trenings- eller kostholdsplan!

Vi vil ha en umiddelbar effekt
Mat som inneholder mye sukker eller en kombinasjon av sukker og fett gir en kraftig belønningsrespons i hjernen, og den er umiddelbar. Å spise sunn mat og være litt restriktiv med energimengden gir ikke den samme umiddelbare følelsen av nytelse, og det kan ta uker til måneder før du får en belønning for arbeidet du har lagt ned i form av redusert kroppsvekt eller fettprosent.

Kommentarer

kommentarer