Trening for rygg

Ryggen er den muskelgruppen som jeg synes er aller morsomst å trene. En hovedsakelig grunn til det er nok at det er noe jeg mestrer, og alltid har vært god på.

Etterhvert har jeg bygget en kroppsfasong der ryggen har vært en ganske dominerende del av fysikken, noe jeg synes ser bra ut. Jeg liker å trene ryggen fordi den består av mange muskler som har ulike oppgaver. Ryggen kan belastes med øvelser med egen kroppsvekt i form av pull ups og horisontelle varianter av kroppshevinger, og den kan belastes med hantler, stenger og apparater, både tungt og lett.

Her er noen av mine tips til trening av ryggen:

Pull ups og chins
Gjør det til en prioritering å lære deg varianter av pull ups. På den måten har du et kjempebra verktøy til å variere treningen din, og til å kunne belaste ryggen ordentlig tungt. Dessuten gir det en fantastisk mestringsfølelse når du begynner å klare flere repetisjoner eller ekstra vekt i beltet.

Grepet
Det kan hende at du egentlig er sterkere enn du tror, men at det er grepet som svikter før ryggmusklene. Prøv å trene med kalk eller reimer!

Ta i!
Ryggen er en muskelgruppe du virkelig kan trene hardt uten å være redd for at du mister vekten på deg selv, at du skal dette i bakken eller bli most hvis du ikke klarer en repetisjon. Derfor er det også en lavere terskel til å virkelig ta i og trene tungt.

Volum
Min egen erfaring er at ryggen tåler et stort treningsvolum. Kanskje det er fordi de fleste av oss ikke bruker ryggen så mye i hverdagen, slik at restitusjonen mellom hver økt blir optimal? Prøv deg fram når det gjelder treningsvolum per økt eller per uke, så kanskje du kan få inn noen ekstra sett eller øvelser per uke som gir progresjonen din en liten dytt.

Armtrening
Biceps er mye involvert i ryggtreningen. Hvis du vil ha enda større armer kan det være lurt å legge til noen sett med spesifikke øvelser for biceps en eller to dager i uken. Bare pass på å ikke overdrive så musklene over albueleddet blir overbelastet hvis du har et stort treningsvolum på rygg.

Nydelig overkroppsøkt ✅☀️?? #eattrainlove

A post shared by Susanne Soydan ??‍♀️ (@susannesoydan) on

Kommentarer

kommentarer