Trener du i sommervarmen? Da bør du lese dette

Sommeren er høysesong for å trene utendørs. Du får dagslys og frisk luft samtidig som det er gratis og lett tilgjengelig.

Likevel er det noen ting som er viktig å huske på når du trener på de varmeste sommerdagene.

Her får du 4 enkle tips:

1) Husk å drikke nok væske
Det sier seg selv og de fleste er nok klar over at det er ekstra viktig å fylle på med nok væske for å unngå at man blir dehydrert. Når det er varmt øker væskebehovet. Ha alltid med deg en drikkeflaske og ta små slurker både før, under og etter en treningsøkt for å holde på en god væskebalanse, selv når du ikker føler deg tørst. I tillegg kan det være lurt å spise noe salt som binder væske i kroppen. Ellers er det en god vane å drikke regelmessig gjennom dagen.

2) Bruk solbeskyttelse
Solkrem er viktig for huden din, både for å minske risiko for å utvikle hudkreft og for at du skal unngå vonde, solbrente områder på kroppen. Bruk solbriller for å beskytte øynene og caps er også god beskyttelse når du vil skåne ansiktet mot solen. Hodeplagg som caps, tørkle og lignende vil også beskytte godt mot varmen fra solen.

3) Tren tidlig på morgenen eller sent på kvelden
Da er det gjerne mer behagelig temperaturer og lavere luftfuktighet – noe som kan påvirke yteevne og prestasjonen på øktene dine.

4) Smart treningstøy
Luft og lystig treningstøy er bedre i varmen enn trange, mørke klær. Bruk gjerne svettetransporterende klær som hjelper deg med å holde kroppen avkjølt mens du beveger på deg. Avkjøl deg etter økten med en kald dusj, et utendørs bad eller hell kaldt vann over hodet. Har du ikke mulighet for en dusj eller et kaldt vann rett etter økten, kan det være lurt å ha med ekstra skift hvis du vet det er lenge til du får vasket kroppen.

Kommentarer

kommentarer