Topp 10 treningstrender 2022

For 16. år på rad har American College of Sports Medicine (ACSM) publisert sin liste over hva ekspertene tror blir populært innen treningsbransjen neste år.

I fjor var det online trening som toppet listen, etterfulgt av bærbare teknologiske enheter og kroppsvektrening. I år har fjorårets andreplass klatret til topps, mens hjemmetrening og hjemmegym, samt utendørs aktiviteter er nummer to og tre på oversikten.

1) Bærbare teknologiske enheter
Smartklokker, pulsbånd og aktivitetsmålere er eksempler på verktøy som stadig flere bruker relatert til fysisk aktivitet. Teknologisk og elektronisk utstyr kan for mange være en fin motivasjon for å holde på gode treningsvaner.

2) Hjemmegym og hjemmetrening
Trening i eget hjem med minimalt utstyr eller apparater som tredemøller og sykler blir stadig mer populært.

3) Utendørs aktiviteter
Dette inkluderer små gågrupper, organiserte turgrupper og lignende.

4) Styrketrening med frivekter
På fjerdeplass finner vi styrketrening med ytre belastning som kettlebell, manualer, stenger og lignende hvor man kan måle styrkeøkningen ved å stadig trene med tyngre vekter.

5) Trening for vekttap
Her snakker man om treningsprogram hvor hovedmålet er å gå ned i vekt.

6) Personlig trening
Det er en økende etterspørsel etter trening med personlig trener hvor man får individuell oppfølging. Flere oppsøker en-til-en-oppfølging for å få et mer tilpasset og helhetlig treningsopplegg  basert på sitt utgangspunkt og mål.

7) HIIT
HIIT står for Høy Intensiv Intervall Trening og er en tidseffektiv treningsform hvor man trener korte og intensive intervaller. Dette kan for eksempel være en sirkeløkt med ulike øvelser eller Tabata-intervaller  for eksempel i en sirkeløkt. For personer med en travel timeplan vil HIIT bidra til at man får gjennomført en effektiv treningsøkt på kort tid.

8) Kroppsvekttrening
Trening med egen kroppsvekt som motstand har vært i vinden lenge og under korona-pandemien er det enda flere som har fått øynene opp for hvor effektivt og tungt det faktisk kan være å trene kroppsvektøvelser.

9) Live online trening
Dagens teknologiske muligheter har åpnet opp for digitale gruppetimer med streaming eller en-til-en-oppfølging gjennom skjerm. Mange gruppetimer blir også tilgjengelig 24/7 slik at man kan trene når man vil, hvor man vil.

10) Helse- og velværecoaching
Her snakker man om en mer helhetlig tilnærming til det å ha en god helse med oppfølging som handler om både vaner og atferd. Helsecoacher, livsstilscoach og mentale trenere fokuserer på tankesett, helhetlig helse og atferd, fremfor kun fysisk prestasjon.

Kommentarer

kommentarer