Tips og tanker om ferietrening

Jeg har inntrykk av at «ferietrening» er et ord som vekker både positive og negative følelser. Mens noen rynker på nesa og mener kanskje at ferie ikke er tiden for å tenke på trening, så er det nok andre som tenker at dette er en god mulighet til å få inn noen ordentlige gode treningsøkter.

Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er «riktig» eller «galt», dette vil variere fra person til person. Men en ting er sikkert og det er at det å bevege på kroppen – det gjør godt for både hode og kropp uavhengig om det er ferietid eller ei.

For meg perosnlig vil det å opprettholde gode treningsrutiner i ferien bidra til kontinuitet og dermed gjøre det enklere å komme tilbake igjen til de gode vanene også etter ferien. Men det viktigste for min del er følelsen jeg får av å trene og når jeg i tillegg har ferie som oftest innebærer bedre søvn, mindre stress og så videre, ja så føles treningsøktene bare enda bedre ut!

Her er mer om mine tanker om ferietrening + noen øvelsestips til enkle kroppsvektøvelser du kan prøve deg på i sommer:

View this post on Instagram

10 KROPPSVEKTØVELSER du kan teste ut i sommer: (flere av disse er gjerne tyngre enn man tror når det blir 10-15 reps, prøv sjæl😇) : 1️⃣Eksplosive bulgarske splittbøy 2️⃣Burpees (forever hat-elsk-øvelse) 3️⃣Sideplanke med benløft 4️⃣Hopp fremover på ett ben 5️⃣Hand release push-ups med supermann-rygghev 6️⃣Ettbens hipthrust 7️⃣Dips 8️⃣Hoppende utfall 9️⃣Pushups med føttene på forhøyning 🔟Gående planke 😎TIPS TIL FERIETRENING: 🌸Ja, ferie er til å for å slappe av og hente seg inn igjen, men det betyr ikke nødvendigvis at man bare skal slenge seg ned i x antall uker og droppe å bevege på seg. Faktisk så vil fysisk aktivitet bidra til nettopp mer overskudd, lavere stressnivåer i kroppen og generelt at du føler deg så innmari mye bedre, både fysisk og mentalt. Så du er ikke koko selv om du sier at du vil trene i ferien. Ser noen rart på deg, ja, så hva så? Du vet hva du får igjen for det, og du vet at dette er noe du gjør for deg og din helse. 🌸Gjør det enkelt og ikke overkomplisert. Du er ikke avhengig av noe ekstra utstyr eller noe treningssenter for å få en skikkelig effektiv treningsøkt. Og det å bare en gå tur er også bevegelse! 🌸Alt er bedre enn ingenting. 🌸Se etter muligheter der du er. Du kommer innmari langt med kroppsvekttrening! 🌸Prøv deg frem på nye varianter av øvelser du kjenner godt ved å for eksempel utfordre ved å være enten mer eksplosiv eller seigere i en bevegelse. 🌸Ha det gøy! Tør å finn frem den lekne siden av deg når du først beveger på kroppen! Når var det sist du egentlig prøvde å hinke eller hoppe langt fremover eller så høyt du bare kan? Eller lek deg i trær og heng i greiner – dette er faktisk ypperlig trening for blant annet grepet ditt 💪🏻🌲🤸🏻‍♂️ #personligtrener #shapeupnorge #liveterbestute #bodyweighttraining #vgvektklubb

A post shared by Silje Bjørnstad (@silje_bjornstad) on

Kommentarer

kommentarer