Tilbake til hverdagen

Tilbake til hverdagen

Jeg håper at dere har hatt en fin ferie og at noen av dere fikk prøvd noe nytt, eller at dere i hvert fall fikk holdt kroppen litt i gang. Uansett om du har eller ei, kommer utfordringen nå. Det å komme inn i hverdagsrutiner kan vært vanskelig etter ferie og motivasjonen for trening kan variere! Man koser seg gjerne litt ekstra i ferie (det skal man også). Tenkte derfor å hjelpe dere i gang med noen tips.

  • Ikke la steget være for stort – å gå fra å spise det man vil til å gå på “diett” kan fort bli til utsettelser etter utsettelser. Bestem deg heller for å spise et sunt og godt første måltid hverdag – det er enklere å ta smarte valg utover dagen hvis man har hatt en god start.
  • Planlegg ukens treninger på forhånd – bestem deg for hvilke(n) dag(er) du skal trene og hva du skal trene de dagene.  Man føler seg med forpliktet til å gjennomføre når man har lagt en plan!
  • Vær forberedt på nedturer. Det å ha blitt svakere i løpet av ferien, i noen tilfeller MYE svakere, det er utrolig demotiverende. Minn deg selv på at med litt innsats er du fort tilbake til utgangpunktet og har mest sannsynlig mer energi til å rase forbi også!
  • Sett deg konkrete mål – det vil si noe som er målbart. Selv om målet er konkret, kan det ligge et stykke fram i tid og kreve mye innsats. Da gjelder det å kunne forestille seg hvordan veien til målet skal være.  Sett noen overkommelige delmål som ligger mer nært og er lettere å strekke seg mot! Les gjerne mitt innlegg om målsetting her.
  • Finn noe du syns er moro! Det er som regel enklere å komme i gang hvis man syns det er moro. Finn en treningsform som du liker og/eller en gruppe mennesker som liker å trene på samme måte som deg, da kan dere dra, hjelpe og motivere hverandre!

Håper dette var noen tips på veien til en ny start etter ferien! 🙂

Kommentarer

kommentarer