Til fitnessutøveren 2017

Det er mange som er, og har vært, på oppkjøring og diett mot vårens konkurranser, og noen har allerede begynt å tenke på høstens fitness-sesong. 

Jeg ønsker å dele noen tanker og erfaringer med dere.

Dette er først og fremst til deg som er relativt fersk i fitness. Jeg er ingen «veteran» (enda), men jeg ser ting litt utenfra fordi jeg aldri har vært inne i et rendyrket fitnessmiljø.

Jeg har konkurrert i fitness i to år på rad siden 2015, og vært interessert i sporten siden 2009. I løpet av disse årene har jeg lest blogger, bøker og magasiner, sett dokumentarer og konkurranser, hørt podcaster, snakket med konkurrerende og «pensjonerte» utøvere i tillegg til å erfare egne oppkjøringer og konkurranser. Jeg har jobbet som coach for utøvere i bikini fitness, athletic fitness, men´s physique og bodyfitness i to og et halvt år og har drevet mitt eget fitnessteam i ett og ett halvt år.

I løpet av disse årene har jeg sett, lest, hørt og erfart mye, og det jeg vil formidle til deg handler om å ikke la fitness ta over hele livet ditt og ha fokus på fysisk og mental helse under og etter oppkjøring!

Det er mange jenter og gutter som går inn i en oppkjøring som ender opp med at fitness blir en 24-timers «jobb». Alt kretser rundt fitness, trening og mat. De kan stå opp midt på natta for å «gå cardio» før jobb eller skole. Noen doper seg for å orke å trene hardere, for å miste fett, for å føle mindre sult, for å unngå bivirkninger fra andre preparater og for å bygge muskler fortere. Og dette gjør de for en amatørkonkurranse som man i prinsipp aldri tjener på (i form av penger) dersom man vinner. Risikoen for fysiske og psykiske bivirkninger av doping er stor. Men jeg skal ikke gå mer inn på doping nå.

Det jeg vil fokusere på er hva som skjer inni deg, samtidig som du opplever fysiske forandringer på utsiden.

Dersom du konkurrerer for første gang, eller ikke har planer om å bli profesjonell atlet eller blir sponset med penger for å konkurrere, så synes jeg at du skal prøve å slappe av litt og se det hele fra en litt annen vinkel. Jeg forstår at det er lett å bli påvirket av andre, av konkurrenter du ser bilder av i sosiale medier og av personer i treningsmiljøet ditt. Men prøv allikevel å ikke miste deg selv fullstendig midt oppi fitness-sirkuset.

Her er mine tanker og tips om det å konkurrere og være på oppkjøring:
– Å starte en oppkjøring bør ikke medbringe store omveltninger i hverdagen din. Du bør allerede trene styrketrening flere dager i uken og spise bra mat fordi du trives med det.

– Du bør konkurrere fordi det gjør noe positivt for deg! Hvis det gjør at du trener og spiser bedre, blir sterkere, får bedre selvtillit og generelt føler deg bedre med deg selv så er det flott.

– Hvis det derimot gjør at du blir selvkritisk, bruker flere timer i uken på å bedømme deg selv, tenker negativt om kroppen din, gjør det dårligere på jobb eller skole, får et anstrengt forhold til mat (eller rett og slett utvikler symptomer på anoreksi, bulimi eller overspising) eller føler at du må dope deg for å komme i form eller bygge muskler, så synes jeg ikke at du bør konkurrere i fitness.

– Du må være godt forberedt på å bli bedømt utelukkende på kropp og utseende. Lær deg å skille på «fitness-deg» og «vanlige-deg». Hvis fem dommere plasserte deg på siste plass betyr ikke det at du er en dårlig person på noen som helst måte!

– Hvis du faktisk kommer på siste plass i en konkurranse bør det ikke komme som et «sjokk» for deg, men du bør klare å se deg selv såpass objektivt at du vet omtrent hvordan du kan risikere å bli bedømt i forkant av konkurransen.

– Lev ditt vanlige liv og la fitnessen rulle og gå i bakgrunnen.

– Spis nok mat! Det går faktisk an å komme i form uten å sulte seg. Vær kritisk til opplegg som du får fra coacher hvis du synes at noe ikke fungerer for deg eller hvis noe virker urimelig. Det er lov til å stille spørsmål eller rett og slett si nei.

– Tren tungt! Tung styrketrening bevarer muskelmassen, så fortsett å løfte tunge vekter i stedet for å kun dille med kabler og annen «pump»-trening.

– Zoom ut og se helheten fremfor å la detaljene stresse deg. Det er ikke avgjørende for om du kommer i form eller ikke at du spiser 31 gram nøtter i stedet for 30. Lær deg å skille på det som er viktig og det som er mindre viktig å fokusere på!

– Sammenligne deg med deg selv og dine prestasjoner, forutsetninger og fremganger! Ingen har nøyaktig samme forutsetninger for å bygge muskler og miste fett. Så lenge du er fornøyd med deg selv så har du vunnet en stor seier!

– Hele oppkjøringen, all trening og diettperioden, bør være verdt det selv om du kommer utenfor finale i konkurransen. Selv om du kommer utenfor topp 15! Eller selv om du kommer på siste plass.

– Hele prosessen bør gi deg noe verdifullt som du tar med deg videre. En erfaring og opplevelse som gir deg gode minner i etterkant. Som gjør at du vil fortsette å trene for å nå nye mål, spise bra mat og ha det gøy på trening!

Lykke til!

 

Kommentarer

kommentarer