Synnøve (30) debuterer i athletic fitness

Synnøve Haaland er 30 år, bor i Oslo og er for tiden i full gang med oppkjøring til Sandefjord Open i mars. Der skal hun stille i athletic fitness og dette blir første gang 30-åringen står på fitness-scenen.

– Jeg er debutant og stiller for Kaliber FKK som holder til Trondheim. Det var faktisk en venninne av meg som satte meg på idéen om å stille i athletic fitness, forteller Synnøve.

– Venninnen min mente det var perfekt for meg som liker hinderløyper og trener mye uansett.

I fjor var Synnøve nemlig med på både trappeløp-konkurranser og hinderløyper, noe som ga mersmak. Men fitness har aldri vært aktuelt, inntil nå. Debutanten avslører at hun tidligere har sett på fitness som noe overfladisk og litt ekstremt.

– Jeg har et skikkelig  konkurranseinstinkt og jeg tror at når det kommer til sport og trening, så er det eneste hinderet det som sitter i hodet. Jeg tror alle kan få til absolutt alt dersom man går inn for det, sier Synnøve.

– Nå kjente jeg at jeg var på et sted i livet der jeg trengte et prosjekt med et motiverende mål, rett og slett gjøre noe nytt og kult. Og denne oppkjøringen har virkelig forandret mitt syn på fitness! Det er hardt arbeid, disiplin og krever mye fokus samtidig som det er utrolig moro å holde på med. Man ser framgang og får resultater, kroppen forandrer seg raskt og responderer på dietten og treningen. Jeg synes ikke det er et usunt fokus. Det er bra å sette seg mål og jobbe mot det, det gjør utrolig mye for psyken og man blir fornøyd med seg selv, fortsetter hun.

– Det beste med denne oppkjøringen er de vanvittige forandringene som skjer med kroppen og at man kan klare å forandre fysikken så mye på bare noen uker. Det er rett og slett fascinerende! Og selv om jeg har dager hvor jeg er trøtt i kroppen, så har jeg generelt mer energi enn før.

Synnøve starter med konkurransediett og treningsprogram rettet til fitnesskonkurranse i midten av desember. Hennes coach er May-Britt Fløan Øie fra Kaliber. Nå for tiden trener Synnøve fem ganger i uken med både styrketrening og kardio.

– I løpet av uka trener jeg tre styrkeøkter. Ukens første styrkeøkt har fokus på rygg, rumpe og armer med øvelser som foroverlent roing, facepull og markløft. Andre økt fokuserer på skuldre og bein, med beinpress og legextendion og en ganske heavy skulder-combo. Tredje styrkeøkt er det bryst og rumpe som trenes, og da blir det benkpress, cable cross, og høyreps på hiptrust og pull through.

Når det gjelder matplan er Synnøve på en diett hvor hun spiser 1700 kcal om dagen fordelt på fire måltider.

– Det høres kanskje lite ut, men for meg er disse porsjonene svære. Jeg hadde problemer med å få i meg alt i begynnelsen. Det er egg til frokost, rødt kjøtt eller fisk til lunsj, hvitt kjøtt eller fisk til middag og skyr til kvelds. I tillegg spiser jeg cirka en halv kilo med grønnsaker hver dag. Jeg har også kuttet alkohol og sukker, noe kroppen nok hadde godt av å ha en pause fra.

– Hva er det mest utfordrende med å være på en fitnessdiett?

– Det er nok dietten og det som er tilknyttet spisevaner. Maten skal veies, kalorier telles og ingredienslister sjekkes. Jeg må for eksempel lage egen lunsj å ha med på jobb og jeg må alltid sørge for å ha nok mat i kjøleskapet. Det er veldig tidkrevende. Man må ha gode rutiner i hverdagen og passe på å spise jevnlig så man rekker å få i seg alle måltider før dagen er over. Dette kan være vanskelig når det kommer til sosiale sammenhenger, som ofte er tilknyttet mat og alkohol, sier Synnøve.

– Man må også dedikere mye tid til trening, preppe måltider og spising, så det er lite tid til overs for utskeielser som endrer rutinen i hverdagen. Det er heller ikke så lett å få andre til å forstå at dette krever en hel del tid og gjør at man kan bli ganske utkjørt etter en lang dag. Dette synes jeg nok er den vanskeligste delen, legger hun til.

– Hva er dine tips til andre som tenker på å stille i fitness?

– Det er faktisk bare å kaste seg i det! Det finnes nok ikke noe perfekt timing for dette. Man trenger ikke tenke at man ikke er «fit nok» til å delta, det skjer MYE i løpet av bare noen uker ut i oppkjøringen. Jeg var ganske skeptisk i begynnelsen fordi jeg hadde en typisk tynn løpekropp, og ikke så mye muskler, men det kom seg veldig raskt, forteller 30-åringen.

En annen ting Synnøve er opptatt av er nok restitusjon og det å ikke kjøre seg selv for hardt.

– Restitusjon er en viktig nøkkelfaktor, og er man skikkelig utkjørt bør man lytte til kroppen og ta en hviledag ekstra. Det er viktig å ikke være for streng mot seg selv. Det er ikke er krise om man ikke får gjennomført hele planen hver uke, og det trenger ikke få noe utslag om man skulle skeie ut på matfronten en gang i blant, tipser hun.

– Man må ikke få dårlig samvittighet for det man ikke klarer, men heller være fornøyd med det man har klart! Det er egne mål fra eget utgangspunkt som er viktig. Dessuten er det kjempegøy å være en del av et team med snille, søte og flotte jenter som har samme mål som deg, og som heier hverandre fram.

Det er ingen tvil om at Synnøve trigges av utfordringer som krever både fysisk og mental styrke. Selv sier hun at det å stille i athletic fitness er et perfekt prosjekt nå i de  mørke vintermånedene januar, februar og mars.

– Jeg har nok en ting for adrenalin-sport! Jeg håper jeg kommer videre fra symmetri-runden til hinderløypa, det er målet mitt. Der tror jeg nok jeg kan gjøre det bra. Jeg er nok mer atlet enn bikini-babe, har aldri vært så glad i bling. Derfor følte jeg at nettopp atheltic fitness var midt i blinken for meg, sier fitnessutøveren.

Foto: Margit Selsjord

Kommentarer

kommentarer