Sykepleier Kari er klar for bodyfitness

31 år gamle Kari Sollied er en erfaren bodyfitnessatlet og nå satser hun mot høstsesongen. Den beste plasseringen så langt er 2.plass i NM i 2015.

Til vanlig jobber Kari som intensivsykepleier på Rikshospitalet OUS.

Fortell litt om deg selv?
– Jeg er svært familiekjær og tilbringer mye tid med mannen min og datteren vår. Selv om jeg er født og oppvokst i Oslo så trives jeg best ute, enten med sko eller ski på beina. Jeg elsker å reise og oppleve verden. Jeg har mange venner, men bare en håndfull nære venninner som betyr veldig mye for meg. Livet jeg lever er svært innholdsrikt og det krever struktur og god planlegging. Skole, jobb og trening gjelder for hele familien, store som små. Jeg har alltid ønsket med flere timer i døgnet enn de, alt for få, 24 timene vi har fått utdelt. Det er viktig for meg at de rundt meg har det godt, og når jeg vet at alle jeg bryr meg om har det fint, da har også jeg det bra.

Hvordan trener du for tiden?
Etter min 2.plass i NM i 2015 har jeg trent målrettet med fokus på ulike former for styrketrening. Jeg har variert mellom 4-5 splitt, antall sett og repetisjoner. Jeg har byttet program med jevne mellomrom, og programbyttene har som regel vært relatert til et ønske om nye utfordringer. Å løfte tungt er det jeg trives best med, og det er motiverende å ta nye personlige rekorder i store øvelser som markløft og knebøy, men jeg ser også fordelen med å tillate kroppen variasjon. Jeg har ikke prioritert såkalt cardio annet enn normal hverdagstrim som turer i skog og mark, alpint, ski og sykling. Akkurat nå er jeg godt i gang med konkurranseoppkjøringen og forsøker å opprettholde styrken så godt det lar seg gjøre.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?
Kostholdet mitt består stort sett av det samme off-season og on-season, men kaloriinntaket er naturligvis ulikt. Jeg er opptatt av å ha et sunt kosthold året rundt. Dette gjelder ikke bare for meg selv, men også for familien min. Derfor bruker jeg mye tid på kjøkkenet slik at hele familien kan få sunn og næringsrik mat. Off-season spiser jeg masse mat og teller aldri kalorier, mens på en fitnessdiett teller jeg kalorier for å sikre et underskudd. Coachen min, Jesper Olsen, styrer dietten min og jeg har faktisk ikke oversikt over hvor mange kalorier jeg spiser daglig under konkurranseoppkjøringen.

Kari forteller at maten hun spiser hovedsakelig består av kylling, kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, nøtter, poteter, pasta, søtpotet, brød, egg, havregryn og masse frukt og bær.

– Jeg lever en helt normal livsstil off-season og spiser også (hold dere fast!) godteri, potetgull, fastfood, gjærbakst og kaker. Jeg mener at balanse innen kosthold er essensielt for hverdagstrivsel, og at der er like viktig å tillate seg pizza og smågodt som sunn og næringsrik mat, legger hun til.

– Jeg bruker lite kosttilskudd. Det hender at jeg jazzer opp havregrøten min med proteinpulver, mest fordi det skaper litt variasjon i hverdagen. I utgangspunktet foretrekker jeg å innhente næringsstoffene jeg trenger fra helt vanlige råvarer kjøpt i helt vanlige matbutikker. Ellers bruker jeg Omega 3, multivitamin, jern og tran daglig, og BCAA er alltid med på trening.

Hvorfor valgte du å konkurrere i fitness?
Jeg har alltid vært et konkurransemenneske og har drevet toppidrett siden jeg var tenåring. Det har alltid vært en indre drive hos meg til å utvikle meg og et ønske om å bli god i det jeg måtte holde på med, enten det har handlet om utdanning, jobb eller trening. Tidligere konkurrerte jeg i taekwando, men etter at jeg fikk familie så ble det viktig for meg å finne en treningsform som hadde mer familievennlige treningstider, og som påvirket familielivet minst mulig. Jeg synes at styrketrening kan plasseres når som helst på dagen og egner seg derfor som treningsform i et innholdsrikt familieliv, men også for andre som har mange jern i ilden. Styrketrening var en del av taekwandotreningen, og det ble derfor naturlig for meg å fortsette med styrketrening da jeg valgte å legge opp kampsportkarrieren. Det tok ikke lang tid før jeg begynte å fatte interesse for å slå egne rekorder innen styrketrening også, og jeg hadde behov for å ha et klart mål med treningen. Det er egentlig helt tilfeldig at jeg begynte å konkurrere i fitness. Det kunne like gjerne ha vært vektløfting eller styrkeløft, men jeg trengte et mål og valget falt på fitness. Til tross for at fitness er en svært omdiskutert idrett blant mange, inkludert meg selv, så synes jeg at den har elementer ved seg som har bidratt til at treningene mine har fått et konkret mål. Jeg konkurrerer i fitness fordi jeg synes selve prosessen gir meg en positiv følelse av selvkontroll.

Hva er målet ditt innenfor fitness?
– For meg er fitness kun en hobby. Det kan kanskje oppleves som å «banne i kirka» for mange i fitnessmiljøet, men jeg har et veldig avslappet forhold til fitness og lever ikke i den såkalte «fitnessbobla» år ut og år inn. Det er klart at jeg også må være dedikert, nøyaktig og egoistisk under konkurranseoppkjøringen for å kunne oppnå målene mine, men jeg forsøker likevel å holde beina plantet på jorda. Målet mitt innenfor fitness er å forbedre fysikken min fra en konkurranse til den neste, selv om jeg også innrømmer at jeg, som alle andre konkurransemennesker, naturligvis ønsker å prestere og fullføre med stil. Til tross for at jeg har et ønske om å være best, synes jeg det er viktig å være fornøyd med egen prestasjon selv om en ikke skulle lykkes med å stå øverst på pallen. Jeg er mektig imponert over mine konkurrenter, og er ydmyk for at det finnes flere dyktige fitnessutøvere som er vel så dedikerte som meg og har et like sterkt ønske om å gå av med seieren.

Hva er det som motiverer deg?
For min del er det ikke tanken på å vinne over konkurrentene som er mest motiverende, men å nå målet mitt om å forbedre fysikken, og faktisk fullføre prosessen frem mot scenen.

Kari ønsker også å dele noen tanker om helse, kosthold og kropp.

Jeg mener at det er et overdrevet fokus på helse, kosthold og kropp blant noen av dagens samfunn. Det publiseres bilder ukritisk på sosiale medier og det skapet en illusjon om at «diett er lett» og at en kropp i konkurranseform er slik en normal kropp bør se ut. Jeg tar sterk avstand fra dette. Fitness kan dessverre assosieres med et slikt overdrevet fokus og for noen kan det også være altoppslukende og tillate at spiseforstyrrelser eller andre psykiske lidelser holdes skjult. Selv om fitness er en svært omdiskutert idrett, både i forhold til misbruk av ulovlige prestasjonsfremmende medikamenter, men også ut i fra konkurransebedømmingens karakter, betyr det ikke nødvendigvis at alle fitnessutøvere har et usunt forhold til verken mat eller kropp. Jeg mener at man bør ha en plan før man begynner på konkurransediett som innebærer hva som skal skje før diettstart, under dietten og ikke minst hva planen er når både konkurransen og dietten er over. Det kan være utfordrende for noen å se at kroppen sakte men sikkert får tilbake både fett og cellulitter, og dette kan i mine øyne føre til redusert livskvalitet. Når det er sagt så er fitness en idrett som utfordrer din mentale og fysiske styrke og kan bidra til økt selvtillit når du oppnår målet ditt. Dersom man klarer å finne et sunt forhold til fitness og håndterer de kroppslige variasjonene on- og off-season, tror jeg at fitness kan være en konkurranseform som medfører gode opplevelser.

Du kan følge Kari på Instagram: @kari_sollied

Kommentarer

kommentarer