Sunnhetsbombe: norske rotgrønnsaker

1600x1200_2e849

Nå bugner det av norske rotgrønnsaker og dette er den tiden på året de smaker best!

Rotgrønnsaker passer perfekt som snacks, rotgrønnsakschips, til grønnsaker og dipp, og i utallige middagsretter. Disse fargerike vitaminbombene er med andre ord svært anvendelige og kan bakes, stekes, kokes eller spises som de er.

Rotgrønnsaker er næringsrikt, sunt og godt. Blant annet så bidrar de generelt med kostfiber og vitamin C, men de fargerike godbitene inneholder mer enn som så!

Kålrot
Visste du at kålrot gjerne kalles «Nordens appelsin»? Dette skyldes det høye innholdet av vitamin C. Kålrot er også svært kalorifattig. Denne rotgrønnsaken passer perfekt både som snacks alene eller i for eksempel supper, gryteretter eller som kålrotstappe.

Sellerirot
Denne rotgrønnsaken er en skikkelig kostfiberbombe samtidig som den er svært så kalorifattig. I tillegg er den en god kilde til både vitamin C og B-vitaminet folat.

Gulrot
Disse oransje godbitene er en god kilde til betakaroten som omdannes til vitamin A i kroppen. Betakaroten bidrar også til å gi deg en gylden hudfarge. Gulrøtter bidrar blant annet også med kostfiber og kalium.

Rødbeter
Rødbeter er blant annet en flott kilde til antioksidanter, kostfiber og B-vitaminet folat. Rødbeter er mager kost og den er en god mineralkilde som inneholder blant annet fosfor, kalsium og jern.

Jordskokk
Denne lille rotgrønnsaken er rik på kostfiber og inneholder blant annet kalium og folat. Jordskokk er en kalorifattig grønnsak med en noe søtere smak enn for eksempel persillerot. Den passer som ingrediens i supper, gryteretter, wok, råkost og i grønnsakspuréer.

Persillerot
Dette er en rotgrønnsak med hvit rot og lysebrune striper som ligner på en pastinakk, men persilleroten er mindre i størrelse. Smaken kan minne litt om en mildere sellerirot. Revet persillerot er godt som råkost, i salat sammen med eple, i wok og supper eller som persillerot-puré. Denne lille rotgrønnsaken inneholder både A- og C-vitamin, samt at den bidrar med blant annet jern og kalium.1600x1200_9e8d6

(Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt)

Kommentarer

kommentarer