Sunnere med 8 porsjoner frukt og grønt daglig?

Et høyt inntak av frukt og grønt er kjent for å ha flere positive helseeffekter, blant annet å redusere risiko for hjerte- og karsykdom. Helsedirektoratet anbefaler at nordmenn spiser minst 5 porsjoner frukt, bær og grønt om dagen. 1 porsjon regnes som 100 gram og halvparten bør bestå av grønnsaker.

Likevel er det ingen forskning som kan vise til et konkret fasitsvar på hva som er et optimalt inntak per dag når det gjelder frukt og grønt. Også Helsedirektoratet understreker dette i sine kostråd-publikasjoner:

«Ut fra en helhetlig vurdering anbefales det at alle bør spise minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag. Det er sannsynlig at et høyere inntak har positive helseeffekter i forhold til et lavere inntak, men det er uklart hva som er det optimale inntaket.»

Nå er det derimot en ny og stor metaanalyse som har gått igjennom 95 studier som tyder på at 800 gram om dagen er et mer optimalt inntak sammenlignet med 500 gram per dag.

Bramat.no skriver på sine nettsider at i denne metanalysen ser man en redusert risiko for hjerte- karsykdom og død for de som har et inntak opp mot 800 gram frukt og grønnsaker per dag. Når det gjelder kreft så man at et inntak på 600 gram ga redusert risiko, men et høyere inntak enn dette ikke reduserte kreftrisikoen ytterligere.

En porsjon frukt og grønt kan for eksempel være blandet salat, en gulrot, brokkoli eller blomkål som tilbehør til middagen, en middels stor frukt (eple, pære eller appelsin), en liten bolle med bær. Ett glass juice kan maksimalt inngå som én porsjon. Det anbefales at man spiser variert og at man velger grønnsaker, frukt og bær med forskjellige farger.

Både ferske, hermetiske, frosne, rå og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær kan inngå som del av anbefalingene. Tørket frukt kan også inngå som del av anbefalingene, men porsjonsstørrelsene bør justeres ned, og man bør velge produkter som ikke er tilsatt sukker, lyder kostrådet fra Helsedirektoratet.

Kommentarer

kommentarer