Styrkeuka 2020

Denne uken, uke 43, så arrangeres «Styrkeuka 2020» i regi av Helsedirektoratet. Dette er en bred dugnad for å få oppmerksomhet om betydningen av styrketrening – og inspirere til enkel regelmessig trening. 

Helsemyndighetene oppfordrer alle aktører tilbyr tjenester, produkter eller annet relevant inviteres til å bidra med innhold og tilbud som gir oppmerksomhet om betydningen av helsefremmende styrketrening. Dette kan for eksempel være ved å arrangere åpent treningssenter, spesialtilpassede gruppetimer med fokus på nybegynnere innen styrketrening, 2-for-1-tilbud, omtale i nyhetsbrev, nettsider etc og så videre. I sosiale medier bruker emnetaggen #hverdagssterk for en felles konseptuell overbygging for Styrkeuka. Knaggen skal knyttes til lavterskelaktivitet og de psykiske og fysiske gevinstene. #hverdagssterk skal fokusere på helse og funksjon – ikke skjønnhet eller utseende. Med emneknappen #hverdagssterk ønsker helsemyndighetene at vi sammen øker kunnskapen om styrketrening og inspirerer den voksne og eldre befolkningen til å gjøre styrketrening to ganger i uka. Alle som ønsker å gjøre en innsats under Styrkeuka står fritt til å lage digitalt- eller papirinnhold, filmer, gjøre PR-fremstøt osv. under denne samlende paraplyen. De eneste forutsetningene er at det presenteres med lav terskel og knyttes til funksjon og helse. Potensialet er stort, og gevinsten er størst om vi når de som i utgangspunktet ikke trener styrke eller ikke trener ofte nok for å få helsegevinst!

Fokusområder i kommunikasjonen:

  • enkel, ukentlig styrketrening er viktig for å fungere og ha god helse
  • trening virker uansett hvor gammel du er – det er aldri for sent å bli litt sterkere
  • det spiller ingen rolle hvor du gjør det – bare du gjør det.

Det er viktig å huske på at litt er bedre enn ingenting, og mer er bedre, opp til en visst nivå. I en folkehelsesammenheng vil et par økter med styrketrening ukentlig kunne ha stor effekt. Som en start kan det være fornuftig å begynne med en dag i uken under veiledning. 

Helsedirektoratet lanserte i 2014 oppdaterte anbefalinger på fysisk aktivitet for voksne og eldre på fysisk aktivitet for voksne og eldre. Det anbefales at øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper bør utføres to eller flere dager i uken. Treningen kan gjennomføres hjemme, utendørs, på treningssentret, på jobben, i den lokale foreningen eller i helse- og omsorgstjenesten. Tall fra SSB viser at andelen voksne som sier at de har trent styrke siste året går i positiv retning, men få trener styrke regelmessig. I 2019 svarte 46 % av de voksne at de hadde trent styrke minst en gang sist år.

Kommentarer

kommentarer