Stressmestring i hverdagen

Ailin-8-2
Min hverdag er kanskje ikke helt som alle andres, noen har mye mer enn meg, mens andre kanskje ikke har like mye. Alle har vi vårt å «stri» med, og jeg trur nok de fleste av oss opplever til tider mye stress i en hektisk hverdag.
Jeg har alltid hatt et syn på min hverdag (også før jeg fikk barn) som noe jeg har valgt selv! Derfor har jeg alltid fokusert på hvordan jeg på best mulig måte kan håndtere mine hverdagslige utfordringer. Å drive eget firma som 20 åring, ha 16 hester på stall og være alene med det ansvaret krever sitt det å! Jeg har blitt en «mester» (lærer noe nytt hver dag 😉 ) på å håndtere uforutsette utfordringer og en stressende hverdag.
Jeg har alltid likt idrett, og har nok litt mer energi enn de fleste, men det er jeg overbevist kommer av min tankegang, for adhd har jeg ikke 😉
Velger man å si til seg selv at man er sliten- blir man sliten! Ikke noe hokus pokus det.
Kroppen er laget slik at den vil til en hver tid, prøve å beskytte seg selv mot stress. Her kan man trekke paralleller med bla hodepine, sykdom, depresjoner osv.
Jeg har alltid hatt store mål, store krav til meg selv, og det koster!
Jeg har selv vært langt nede, og kjempet meg opp! Så jeg vet hva jeg snakker om!
Nå er jeg alene med mine fire barn, full jobb, to bi jobber, triathlet, «lag kaptein» i nanset triathlon og som alle andre: venninne, venn, nabo etc 🙂
Min hverdag kan på utsiden virke kaotisk! På innsiden derimot, er den strukturert, nøye planlagt (til den grad det går for en yber spontan person), den er også fylt med glede og latter 🙂
For at jeg skal klare å være den mammaen for det viktigste i mitt liv; mine barn, har jeg måtte gå noen runder med meg selv, jeg har prøvd og jeg har feilet, men jeg har fortsatt å prøve til jeg kom frem til noe som fungerte for meg og mine .
Livet er litt tøft, det gjør deg bare sterkere;)
I fjor når jeg begynte som aktiv syklist, fikk jeg mye motstand.. av mine nærmeste. Jeg gikk mange runder med meg selv, jeg begynte å tvile på det jeg drev med! Det er en ting i livet som overgår alt; det er så klart mine barn!! Ingen over, ingen ved siden av!!
Den dagen det det jeg driver med går ut over mine barn- stopper jeg!
I disse rundene jeg hadde med meg selv i fjor, kom jeg etter hvert frem til at det jeg driver med, styrker meg, det gir meg mer energi, det gir meg livsglede, stressmestring, pågangsmot og kanskje det viktigste: MESTRINGSFØLELSE!!
Trening kan, og bør, brukes som et verktøy! Jeg har valgt å bruke det som mitt største verktøy i min hverdag. Kanskje derfor jeg fint klarer å håndtere de mange utfordringene mitt liv byr på? 🙂
Jeg har valgt å ikke fokusere på problemene, heller se etter løsninger på utfordringene! 🙂
Om du nå har begynt å skjønne tankegangen, tar vi det et hakk videre;)
Trening; jeg ligger i snitt på 15-20 timer i uka 🙂 Dette er overhode ikke en mal, men kanskje et bevis på at du får til det du vil- du må bare bruke de mange tilgjenglige verktøyene og ressursene rundt deg! Alt er mulig:)
Hvordan det i praksis løses?
Barn er levert i barnehagen rundt kl 7, dagen i forveien vet jeg hva jeg skal trene, og utstyret er klart. 07.30 er jeg klar for trening i 90 min (-kjøring) kl 9, hiver jeg meg i dusjen, havregrøten koker mens jeg hiver på meg klær og sminke, jeg kjører til jobb og er på Sykkelglede i Sandefjord 09.40:) full dag til kl 16, hente barn mat, kos, lek og i seng. Så er det litt rydding, som hos alle andre. Så kommer den største utfordringen; hva nå? Hva gjør du etter pliktene er ferdige ?
I vinter satt jeg sykkelen min på rulle i stua, kjørte alt fra intervaller i 45 min til bakke drag på 90 min.. Alt etter som. Noen dager gjorde jeg coretrening på matte foran TVen. F.eks!
Poenget mitt er; vil du- så kan du!
Vi mennesker er vanedyr! Vi legger til oss vaner, som for mange er vanskelige å vende. Mange er også eksperter på å lage unnskyldninger for seg selv! De fleste av oss sier daglig til oss selv at vi er slitne og har behov for å slappe av. Dette er jeg enig i, vi trenger å hvile innimellom. Jeg har dager hvor jeg sovner på sofaen kl 19 når barna er i seng:) Og disse dagene utgår trening så klart. Andre dager har jeg bare lyst til å ikke gjøre noe, verken trene eller rydde- disse dagene lar jeg være, jeg lytter til kroppen min!
Jeg har funnet ut at trening på morgenen fungerer best for meg.
Når man får rutiner i hverdagen går ting så mye lettere, rutiner kan også brukes som et verktøy til det meste!
Har man en stressende hverdag hjelper trening deg til å takle det bedre, det er godt å kunne la tankene fly, tømme kroppen for stress og hente inn frisk luft og ny energi:)
Jeg er ikke noe overmenneske, langt i fra, jeg er ikke bedre enn noen andre! Jeg har bare lært meg å bruke de mange ressursene og verktøyene jeg har rundt meg! Disse har vi alle, lær deg å se dem. Jeg har en frisk kropp, hvorfor skal jeg ikke klare å fullføre en ironman? Sett deg mål, finn noe som driver deg. Er det vektnedgang du ønsker deg, ja så sett deg mål da, prøv og feil litt- hva fungerer? Hvordan kan jeg løse det? Jeg har selv veid over 100 kg TO ganger i begge mine svangerskap- jeg er nå nede i «race» vekt. 62 kg! Det går- klarer jeg er det ikke noe grunn til at du ikke skal klare det. Du må bare ville 😉
Jeg kjenner jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette alt for store tema:)
Det er så spennende å se hvordan kroppen fungerer, og jeg vil gjerne formidle alt jeg har funnet ut til alle andre, er ikke sikkert det fungerer det jeg sier her for deg, men prøv heller, istedenfor å gjemme deg bak et hav av unnskyldninger 😉
Jeg er langt fra en treningsnarkoman som alltid springer rundt i fjongt treningsutstyr! Jeg er som alle andre- går i olabukse på jobb, tar på joggebuksa på kvelden 🙂 Noe må selvsagt vike,  får ikke like god tid til kafe besøk og festing, men det gir meg ikke noe uansett!
Du finner meg og barna på stranda ,i skogen og ikke på treningssenteret;)
Jeg har funnet en god balanse som fungerer for oss:)
Spør meg gjerne om råd/tips til hvordan du kan løse dine utfordringer, jeg svarer så godt jeg kan!

Kommentarer

kommentarer