Smarte tips til tre styrkeøvelser

Du kan få større utbytte av noen styrkeøvelser hvis du gjør noen små endringer. Her er noen tips!

Enarms roing med hantel
I denne øvelsen kan mange benytte tunge vekter, og her kan grepet bli en begrensning. Prøv å bruke løftereimer og se om det blir lettere da. Du bør også plassere hånden som støtter seg på benken helt ytterst på benken så du kan holde rundt den med fingrene. På den måten blir det ikke like mye belastning på håndleddet. Stå med foten som du har i gulvet langt nok ut til siden så du har god balanse og en stabil plattform å løfte fra.

Brystpress med hantler
Når du begynner å bli sterk i brystpress kan du oppleve at det blir vanskelig å komme inn i startposisjon med hantlene, selv om du er sterk nok til å trene med vektene. Sitt på enden av benken med hantlene i fanget, albuene litt ut til siden og len deg fremover. Lås hantlene inn mot magen og rull bakover. Sett beina på plass på gulvet samtidig som du vrir hendene ut til siden og får hantlene inn i startposisjon. Når du er ferdig med settet vrir du hendene og hantlene litt inn mot midten, skaper et moment med beina og ruller opp igjen med hantlene inntil kroppen.

Skulderpress
Enten om du trener skulderpress med hantler eller militærpress med stang så kan det være lurt å ta en titt på hvor du plasserer albuene dine. Mange presser med albuene rett ut til sidene, og har gjerne vekten foran albuen når man ser fra siden. Det blir mye tyngre for deg å holde en vekt på denne måten fordi du må jobbe med å rotere skuldrene utover bare for å forhindre at vekten faller i bakken. Prøv heller å pakke albuene under håndleddet og vekten. Da skal vekten hvile i hånden, oppå håndleddet, og ligge i linje med underarmen og albuen. Albuene kan også være litt nærmere hverandre i stedet for å stikke rett ut til siden. På denne måten blir du mer kompakt og har en mye sterkere base å løfte fra.

Kommentarer

kommentarer