Smarte tips til eksamensmat

For mange betyr mai måned lesedager og eksamenstid. Da er det viktig å sørge for mat og drikke som gir deg langvarig energi og god konsentrasjon!

De fleste har god erfaring med hva slags mat og drikke som metter godt og samtidig opprettholder energinivået, men når eksamenstiden kommer er det også fort gjort å bruke dette som en unnskyldning for å unne seg litt ekstra godsaker og snacks.

Det er selvfølgelig lov å ha med seg søtsaker, boller og brus hvis du trenger et energikick i løpet av eksamensdagen, men husk at dette ofte kan føre til store svingninger i energinivået, økt tretthet og dårligere konsentrasjon. I tillegg blir mange sittende «å sikle» på godteriet de har liggende foran seg på pulten, slik at hovedfokuset er på det synlige godteriet «som ligger og venter», fremfor å konsentrere seg om oppgavene du skal svare på. Et tips er derfor å vente med kaker og søtsaker til etter du er ferdig de dagene du er opptatt med lesing og eksamen.

Det er også lurt å sørge for at du alltid har nok å spise og en vannflaske tilgjengelig på eksamensdager. Mangel på væske kan gjøre deg dehydrert og slapp og mangel på mat kan naturligvis føre til dårligere konsentrasjon og fokus. Så ta med deg «litt for mye» i stedet for «litt for lite».

Gode og smarte matpakketips er noe som bidrar med både langsomme karbohydrater, protein og sunt fett. Dette kan for eksempel være grove brødskiver med proteinrikt pålegg, kjøleskapsgrøt, grov kornblanding med yoghurt, Skyr og lignende meieriprodukter, nøtter, avokado, frukt og knaskegrønnsaker. Eggeretter som omelett og eggerøre er også smart eksamensmat. Andre tips til næringsrike matpakker og mellommåltider i eksamenstiden er magert kjøttpålegg, smoothies, grønnsaker og dipp, kokt egg, proteinpannekaker og grove vafler.

(Illustrasjonsbilde Adobe)

Kommentarer

kommentarer