Slik trener jeg for tiden

På samme tid i fjor var jeg i full gang med oppkjøring til athletic fitness. I år er det ganske annerledes med tanke på både trening og matinntak.

Når det gjelder meg og eventuelle af-konkurranser i fremtiden så ser det dessverre ut som det ikke blir noe av fordi det har blitt endringer i både regler og styrkeøvelser man konkurrerer i. I flere år har det vært kroppshev med overhåndsgrep, chins og romaskin som har vært styrkemomentene i athletic fitness i tillegg til fysikkbedømming. I vår arrangeres atheltic fitness kun i Sandefjord Open her i Norge og dette er ikke lenger en gren i Oslo Grand Prix eller Norgesmesterskapet så vidt jeg har forstått. I tillegg konkurrerer man «kun» i en hinderløype og personlig er ikke dette motiverende nok for meg for å stille. Men da er det jo enda diggere å kunne virkelig fokusere på å bygge kropp og øke styrken!

Nå for tiden styrer jeg treningen min selv og i denne perioden er det Smolov Jr som er hovedbasen, da med fokus på å øke knebøystyrken. Jeg har programmet på en egen app hvor du enkelt legger inn  1 repetisjon maks og appen regner da ut kiloene du skal løfte. Smolov Jr er på 3 uker. I løpet av en uke har man fire knebøyøkter hvor sett og repetisjoner er som følgende:

Dag 1: 6 sett x 6 repetisjoner
Dag 2: 7 sett x 5 repetisjoner
Dag 4: 8 sett x 4 repetisjoner
Dag 4: 10 sett x 3 repetisjoner

Smolov Jr er ikke et program for nybegynnere. Det er mange tunge løft og høyt volum. Det er ganske heavy økninger fra uke til uke, så her er det viktig å faktisk kjenne etter hvordan kroppen føles og at teknikken ikke svikter. Det er ikke uvanlig å måtte justere ned kiloene på stangen. Jeg er nå i uke 2 av programmet og er mildt sagt j…. spent på om jeg klarer å løfter det programmet sier i uke 3. I tillegg er det også viktig å prioritere nok søvn og restitusjon mellom disse øktene, og ikke minst å spise nok. Jeg testet Smolov Jr-programmet for frontbøy for noen år tilbake og økte vel 10 kilo, hvis jeg ikke husker feil, på 3 uker på 1 repetisjon maks. Så gjenstår det å se om det har noen uttelling på vanlig knebøy for meg.

Smolov Jr er altså «hovedbasen» i treningen min for tiden, men det blir andre øvelser også. Sumomarkløft går også veldig bra for tiden og i går løftet jeg 3x3x122,5 kilo – 122,5 kilo er det jeg faktisk har som stående 1 repetisjon maks i denne øvelsen, men det er jo en evighet siden jeg forsøkte å makse og jeg er åpenbart god for flere kilo her nå.

Dips og kroppshev, da i form av chins, blir det også en del av for tiden og det er ikke så gærent rent styrkemessig her heller. Jeg kjører øvelsene med ekstravekt og jeg har faktisk aldri trent tyngre vekter på så høy kroppsvekt jeg har nå! Jeg ligger på rundt 57-58 kilo kroppsvekt og stortrives med formen. Dette er cirka 6-7 kilo over det jeg lå på i høst under fitnesskonkurransene hvor jeg trente med cirka samme ekstravekter i disse øvelsene.

 

Kommentarer

kommentarer