Slik blir du sterkere i pistol squat

Pistol squat, også kjent som ettbeins knebøy, er en kroppsvektøvelse som ofte er tyngre enn det mange tror. Her får du trent både styrke og kroppskontroll i tillegg til at det krever god mobilitet i særlig ankelleddet. 

Det finnes mange ulike øvelser du kan gjøre for å bli bedre i pistol squat og denne øvelsen passer perfekt inn i ferietreningsprogrammet eller som en del av utendørs styrketrening når du trener med kroppsvektøvelser.

Her er noen tips og øvelser du kan teste ut:

View this post on Instagram

HVORDAN BLI BEDRE OG STERKERE I PISTOL SQUAT (ettbeins knebøy)👇 Dette er en kroppsvektøvelse som stiller store krav til både styrke, stabilitet, mobilitet og balanse. TIPS: – Varm opp godt! En dyp pistol squat stiller store krav til bevegeligheten i både hofte- og ankelledd og derfor er det smart å myke opp kroppen før økten med for eksempel dype knebøy der du strekker ut ett og ett bein. – Stå med litt oppbygd hæl (i alle fall i starten) for å bli god på bevegelsen uten at begrenset mobilitet i ankelleddet stopper deg. – Som alltid gjelder prinsippet om spesifisitet: du blir god på det du gjør så da må du også gjøre øvelsen regelmessig og kanskje litt mer enn bare 1 gang her og der 😏 ØVELSER: 1️⃣ PISTOL SQUAT MED OPPBYGD HÆL 2️⃣MED STØTTEFOT: Senk deg kontrollert ned på ett bein (støtt deg til noe hvis du trenger) og sett den andre foten nedi i bunnposisjon for å få hjelp til å komme deg opp igjen. 3️⃣MED STØTTE: Senk deg kontrollert ned og kjenn at du legger tyngdepunktet godt på foten du står på når du skal opp igjen slik at beinet gjør hovedjobben, samtidig som du får litt hjelp ved å dra deg opp i en slyngre/strikk eller lignende. 4️⃣MOT FORHØYNING: Jo lavere forhøyning, desto tyngre blir øvelsen. Start med å sette deg til en høyde hvor du kjenner du har kontroll til å komme deg opp igjen. Etter hvert som du blir sterkere bruker du en lavere forhøyning for å jobbe deg lenger ned mot bakken. 5️⃣MED «HUSKE-STRIKK»: Sett deg på strikken som om det er en huske og press deg opp igjen. Jo strammere og jo lenger opp strikken er, desto lettere er øvelsen. #personligtrener #pistolsquat #bodyweighttraining #shapeupnorge #vgvektklubb

A post shared by Silje Bjørnstad (@silje_bjornstad) on

Kommentarer

kommentarer