Slik blir du bedre i benkpress

string(37) "Failed to decode the response as json" string(37) "Failed to decode the response as json" string(37) "Failed to decode the response as json"

Her er de beste øvelsene for å forbedre benkpressen din!

Skal man bli god i benkpress så må man trene benkpress, men etter en stund er det som oftest ikke nok. Kroppen din har svakheter forskjellige steder. Noen er sterkere i brystet enn i triceps, og får dermed problemer med å fullføre siste delen av løftet. Da kan det være en fordel å trene benkpress med strikk. Det kan også finnes andre svakheter også som for eksempel svakhet i handledd eller skuldre. Her er øvelsene forklart nedenfor:

Benkpress til kloss, smalt grep:

Man bruker en kloss på brystet for å unngå bunnløftet og trener kun fra halvveis i løftet til slutten. Denne øvelsen kan man ofte ha 5-20 % mere vekter på og får derfor større belastning på triceps. Ofte henger vekten i ro på midten av løftet i en vanlig benkpress. Om du trener benkpress til kloss vil det hjelpe deg mye på midtfasen av løftet.

Benkpress med strikk:

Man bruker en strikk og legger det mellom albuene. Her vil man få lavest belastning i bunn, grunnet at strikket er strammest da, og gjennom løftet blir det tyngre mot slutten. Her kan man ha 10- 25% mere vekter på og får større belastning på triceps. Denne er perfekt for dem som sliter med slutten av løftet, lockouten.

Benkpress med stopp, bredt grep:

Dette er den mest vanlige typen benkpress og det er denne øvelsen folk mener når de slenger ut det typiske spørsmålet: «hvor mye tar du i benkpress?» Her finnes det utrolig mange forskjellige varianter. For hva er egentlig benkpress? Her er noen grunnregler for hvordan denne øvelsen egentlig skal gjøres:

  1. Det er ikke lov å heve rumpen opp fra benken under løftet.
  2. Stangen skal hvile på brystet, slik at energien blir dø, og at man ikke får noe «bouns»/ utbytte av sprett på kassen.
  3. Man skal holde bredt og ikke smalt.
  4. Ha beina på bakken og i en rett press linje, med jevn fart.

Det finnes også andre øvelser som er mer isolert for å bygge opp skuldrene eller håndledd, men dette innlegget er ikke om rehabiliterings øvelser, det handler om hvordan du kan bli bedre i benkpress.

Håper dette vil hjelpe deg også. Jeg gikk fra 145 kg til 160 kg i benkpress på seks måneder.

Bare spør i kommentarfeltet om det er noe du lurer på! Det kommer flere slike innlegg fremover.

Lykke til!

 

 

Kommentarer

kommentarer