Skadefri med styrketrening?

Ja, det å trene styrke er helt avgjørende for å holde seg skadefri – som igjen er avgjørende om du vil bli bedre i idretten din, både på trening og konkurranser, skriver NIH på sine nettsider.

Ifølge idrettslege Christine Holm Moseid så viser forskning at at tidligere skade er en av de største årsakene til at man skader seg igjen. Derfor er det så viktig at du unngår den første skaden og god treningsplanlegging trekkes frem som en viktig nøkkelfaktor.

– God belastningsstyring, det vil si å ikke trene for mye og ikke for lite, er noe av det viktigste du kan gjøre for å øke prestasjonen og samtidig redusere skaderisikoen, sier idrettslegen som er tilknyttet Team Skadefri ved Senter for idrettsskadeforskning ved NIH. Videre påpeker hun at styrketrening, teknikk, og trening av motorikk har vist seg både å fremme prestasjoner og forebygge skader.

I tillegg er viktig å trene smart og riktig.

Ifølge Moseid bør man trene øvelser som trener flere muskelgrupper og hele kroppen hver økt. Trener man hver dag, kan man for eksempel trene bein og overkropp annenhver dag. Du bør også unngå å trene med samme belastning hele tiden, og ikke tren til du ikke orker mer. Både unge og gamle har også veldig godt av å trene styrke.

Kroppen har en utmerket evne til å tilpasse seg treningsbelastning, men det er viktig at treningsmengden trappes gradvis opp.

Du blir mer motstandsdyktig mot skader hvis du er i god form. Samtidig øker skaderisikoen hvis du trener for mye. God treningsplanlegging og belastningsstyring handler om å vurdere den ukentlige belastningen mot hva utøveren er vant til å trene, passe på at belastningen ikke økes for mye, gi nok belastning og å være bevisst på at belastningen ikke svinger for mye fra uke til uke.

Det er enklere å forebygge en skade enn å reparere den.

På nettstedet skadefri.no og i Skadefri-appen finner du oppvarmingsprogram og ulike øvelser for 56 forskjellige idretter – helt gratis. SKADEFRI er en del av Senter for idrettsskadeforskning. Målet er å forebygge skader og andre helseproblemer i idrett gjennom et langsiktig forskningsprogram med fokus på risikofaktorer, skademekanismer og skadeforebyggende tiltak.

 

Kommentarer

kommentarer