Så mye påvirkes søvnen av kveldskaffe

Coffee, Cup, Coffee Cup.


Er du en av dem som dropper kveldskaffen fordi du ikke får sove om natta? Det kan skyldes at kaffe kan forstyrre produksjonen av søvnhormonet melatonin.

Kroppen begynner å skille ut hormonet allerede flere timer før du legger deg, og produksjonen er høyest omkring klokken 2-3. Ny forskning fra USA viser at blant annet kaffe kan være med på å forstyrre produksjonen av melatonin og at det dermed tar lenger tid å sovne etter at du har lagt deg.

Utsetter søvnen med 40 minutter
Forskerne fant ut at en dobbel espresso før sengetid forskjøv forsøkspersonenes biologiske klokke, slik at utskillelsen av melatonin startet 40 minutter senere. Dette igjen betyr at du sovner 40 minutter senere og dermed også i teorien trenger å sove lengre morgenen etter.

– Man legger seg senere, rett og slett fordi man blir senere trøtt. Dessverre skal jo folk på skolen eller på jobben dag etter, og kan ikke sove lengre, sier seniorforsker Johnni Hansen.

Individuelle forskjeller
Selv om denne studien viser at søvnen utsettes med 40 minutter i gjennomsnitt, så er det individuelle forskjeller på hvordan man reagerer på koffein.

Selv om det kanskje ikke er så overraskende at man kan få problemer med å sove hvis man drikker kaffe i timene før sengetid, så mener professor Lars Ove Dragsted at studien er verdifull.

Dette er nemlig første gang forskere har kunne vist hvor stor koffeineffekten kan være. Han sier det er en god undersøkelse som er veldig grundig kontrollert og at det har kommer fram noen interessante tall. Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Science Translational Medicine.

Kilde: 
https://forskning.no/helse-menneskekroppen-sovn/2015/09/kveldskaffen-utsetter-sovnen-med-40-minutter

 

Kommentarer

kommentarer