Proteinrik og sunn pizza

shutterstock_184945142Pizza blir ofte sett som «junk food», men denne matretten kan fint lages i en sunnere og mer næringsrik versjon.

Så hvorfor ikke lage en hjemmelaget pizza der du selv har kontroll på hva slags bunn og topping du bruker?

Prøv for eksempel en proteinrik og digg pizzavariant der det er brukt Easy Living Pizzabunn – en sukkerfri og sunnere pizzadeig som passer perfekt inn i et karbohydratredusert kosthold. Pizzabunnen inneholder hele 21,3 gram protein og 14,7 gram kostfiber.

Lag tomatsausen selv da ferdiglagde varianter ofte har et høyt innhold av sukker og salt. Bruk hermetiske tomater med krydder og urter som du tilsetter litt ketchup eller tomatpuré.

Bruk magert og renskåret kjøtt, for eksempel kokt skinke, biffstrimler eller kylling, fremfor bearbeidede kjøttprodukter som bacon og pepperonipølse.

Ønsker du å redusere på fettmengden så finnes det mange lettere ostetyper å velge mellom. Dropp også rømmedressing og bearnaisesaus-topping hvis du ønsker å redusere på kaloriinnholdet.

Vær raus med grønnsakene og fyll på med for eksempel løk, champignon, paprika og så videre. Oliven og rucculasalat på toppen smaker også digg!

En salat eller noen oppskjærte grønnsaksstaver vil også enkelt gjøre pizzamiddagen  sunnere. Spis for eksempel en salat som forrett eller knask på noen ventegrønnsaker mens pizzaen stekes i ovnen.

Sunnere pizza:
1 stk pizzabunn fra Easy Living
2 stk kyllingfilet i biter
Cirka 250 gram lettere ost
Hjemmelaget tomatsaus av 1 boks hermetiske tomater med smak (for eksempel hvitløk) og 4-5 ss tomatpuré
1/2 stk rødløk
1/2 paprika
Oreganokrydder

Lag pizzabunnen etter anvisningen på pakken og la bunnen heve i 30-40 minutter på et lunt sted. Stek deretter bunnen uten fyll i 5 minutter på 180 grader. Varm opp hermetiske tomater og tilsett tomatpuré for å få en tykkere konsistens på tomatsausen. Ha tomatsausen over pizzabunnen. Stek kyllingen litt i stekepannen og fordel deretter kjøttet på pizzaen. Strø over rødløk og paprika i strimler før du topper med ost og oreganokrydder. Stek pizzaen videre i cirka 12-15 minutter på 180 grader.

Kommentarer

kommentarer