Pauline (18) debuterer i bodyfitness

Pauline Alise Leganger Wattenberg er 18 år gammel, bor på Koppang i Stor-Elvdal og jobber som pleieassistent på et sykehjem. Til høsten skal 18-åringen prøve seg i bodyfitness.

Det blir den første konkurransen til Pauline.

– Jeg stiller i fitness fordi jeg elsker å utfordre meg selv og se hvor langt jeg kan strekke meg for et satt mål. Mange vil nok se på det som et ekstremt mål, inkludert meg selv, men når jeg har satt meg et mål er det ikke snakk om å gi opp eller trekke seg!

Pauline forteller at hun har jobbet lenge med fysikken og er spent på hvordan hun hevder seg i høstens konkurranser. Når det gjelder treningsprogrammet til Koppang-jenta så trener hun 5-6 ganger i uka, med fokus på styrke og volum.

– Jeg gjør øvelser som knebøy, frontbøy, bulgarsk utfall, leg curls, pullups, nedtrekk, skulderpress, facepulls og diverse skulder- og mageøvelser.

18-åringen går på en diett som består av blant annet egg, korn, laks, kylling, søtpotet, ris og grønnsaker.

–  I tillegg bruker jeg proteinpulver, PWO på dager hvor kroppen er tung, og ulike vitamintilskudd.

10906478_1062688867091628_4841046008602808084_n

Pauline innrømmer at diettlivet ikke alltid er like lett og problemfritt. Hun forteller at hun stadig kjenner på sultfølelsen, noe som kan gjøre henne fort sur og irritert.

– Det er ikke alltid like lett å forholde meg til familien når blodsukkeret er lavt og jeg pleier dermed å trekke meg tilbake for å være alene. Jeg drikker også ekstremt mye for å forhindre sultfølelsen. Som oftest går det i ZerOh!-saft, Pepsi Max og te.

Det er ikke bare sultfølelsen som kan være en utfordring når man følger matplan og streng diett. Å lage maten tar også tid.

Pauline foretrekker å ha en dag i uken hvor hun forbereder måltidene de neste dagene.

– Det er ikke all verdens av tid jeg orker å bruke på å lage mat. Som oftest lager jeg alle lunsj- og middagsmåltider en dag i uken, på enklest mulig måte og som bare kan smelles oppi en matboks, sier hun.

– Hvis jeg skal bruke litt ekstra tid på å tilberede et godt måltid, lager jeg søtpotetfries sammen med wokede grønnsaker og stekt kylling, og til slutt toppe det hele med sukkerfri ketchup. Jeg ELSKER ketchup!

Hva er det beste ved å være med på en konkurranseoppkjøring?

– Det beste med å være på en konkurranseoppkjøring er at kroppen alltid er i endring. Man kan se tydelige forandringer når man ser på formbilder som er tatt mange måneder tidligere, noe som er utrolig motiverende! sier Pauline.

Og det verste?

– Det verste med å være på konkurranseoppkjøring er helt klart det å alltid være sulten og cravingen man får etter å spise noe annet enn det som er på dietten! For eksempel er jeg ekstremt glad i is og sjokolade, noe som var i starten ganske utfordrende å holde seg unna. Ofte sprakk jeg og spiste dette, samt veldig mye annet etterpå, bare fordi jeg først hadde «startet» å cheate. Dette er noe jeg sjeldent lar meg gjøre nå, da jeg vet hvor dårlig samvittigheten vil bli etter å ha gjort det, forklarer debutanten.

– Sukkerfri saft er gull verdt i situasjoner hvor søtsuget setter inn!

Paulines tips til andre som ønsker å stille i fitness er at du må ha nok selvtillit og tro på deg selv til å vite at du skal klare å gjennomføre. Hun mener noe av det viktigste for å holde motivasjonen oppe er å ikke trykke seg selv ned med negative tanker.

– Å være sin beste motivator for seg selv er så viktig! Du vil alltid møte noen som ikke kan fatte og begripe at du vil strekke kroppen så langt fysisk og psykisk at det vil være på grensen til usunt, og da er det viktig å vite hva du står for og kan forsvare deg selv, sier 18-åringen.

– Selvfølgelig skal alle få ha sin mening, men det å kommentere andres livsstil negativt kan for mange være sårende. Man må bare lukke ørene og ikke la seg knekke, fortsetter hun.

– Vend det om og bruk det som motivasjon i stedet!

Følg Pauline på Instagram:@paulineleganger

https://  https://

Kommentarer

kommentarer