Oppdatering fra Arnold Classic Europe i Madrid

received_10153580360641397

Tirsdag forrige uke satte jeg meg på flyet til Madrid og Arnold Classic sammen med Petter Orvik Grønningsæter som konkurrerer i Mens Physique.

Jeg hadde leid hotell sentralt i Madrid for å få slappet av mest mulig dagene opp mot konkurranse. Ettersom jeg bodde der i 2013 da jeg konkurrerte, visste jeg at det var god service og fantastiske kokker i restauranten som tilberedte diettmaten akkurat slik jeg skulle ha den.

Onsdag våknet jeg opp til deilig vær med sol og fin temperatur på rundt 22 grader. Jeg gikk en runde cardio i byen da jeg stod opp. Så spiste jeg frokost og slappet av på hotellet før trening på Gymage som er et vellutstyrt gym i sentrum av Madrid. Jeg kjører alltid lett gjennom overkroppen de siste dagene før konkurranse for å få igang blodgjennomstrømning og for å få karben fra siste dagers oppkarbing ut i muskulaturen. Det er godt å få trent litt selv om det blir lette og korte økter når «ventetiden» ellers er lang de siste dagene.

Torsdag var offisiell ankomstdag og registrering. Jeg reiste ned til Madrid Arena hvor registrering og konkurransen holdes tidlig på morgenen. De åpnet klokken 10 og jeg var på plass sammen med cirka 50 andre allerede kl 9.15.

Klokken 10.30 var jeg registrert og klar for konkurranse allerede fredag morgen. Resten av dagen var det bare å slappe av, spise måltidene mine med litt ekstra karb i form av ris og trene lett før min bestevenninne og delegat for teamet mitt kom på kvelden.

Fredag – første konkurransedag

Vi stod opp 05.30 for å rekke å legge et lag med farge, spise frokost og gjøre de nødvendige forberedelsene bestående av hår og sminke. Klokken 08.00 var vi på plass på arenaen som de aller første og fikk rigget oss til backstage (et avsperret område bak scenen hvor vi legger farge, ligger og slapper av, og varmer opp før vi går på scenen).

20150926_165913

I programmet skulle min klasse på som tredje klasse og showet skulle starte klokka 10. Som forventet var ikke ting helt i rute og jeg var ikke på scenen for eliminering (første runde hvor kun de 15 beste av de 30 atletene i klassen går videre til en semifinale). Dette var masterklassen +35 år. En utrolig sterk lineup med de beste atletene i Europa/verden.

Jeg følte formen var som den skulle og at alt klaffet bra. Jeg ble tatt ut i første callout som oftest er en indikasjon på at man er topp 6 og dermed videre til finale. Finalen består av en 30 sekunders t-walk hvor hver enkelt atlet får vise frem fysikken alene på scenen. Denne delen skippet de da tidsskjemaet allerede var sprengt så finalerunden ble en ny lineup med kvartvendinger (altså alle 6 finalistene på lineup foran de 11 dommerne i front, side og bak poseringer).

Så var det premieutdeling.

I denne klassen kom jeg på en god 5. plass. Er jeg fornøyd? Vel, jeg er fornøyd med egeninnsats, form og presentasjon på scenen. Men, jeg trener ikke for nummer 5 og skulle selvfølgelig ønske jeg hadde klart pallen (som er topp 3). Det er en gang sånn at enkelte ting kan man ikke styre og dømmingen er en av de tingene. Alt i alt fornøyd med meg selv her.

Etter konkurransen gikk Lena og jeg noen runder i expoen og så på utstillere og hilste på min spanske coach Emilio Martinez på hans stand Empro Nutrition. Videre var det noen flere norske atleter på scenen som vi fikk med oss før vi tok taxi tilbake til hotellet.

Vi var ute sammen med coachen min og kona hans med flere i teamet deres om kvelden og spiste nydelig biff på Le Maria (argentinsk biff restaurant ved Gran Via).

received_10153581977136397

Lørdag – andre konkurransedag

Samme prosedyre som på fredag, men denne gangen var det senior klasse. Også dette var en stor klasse med mange bra atleter. Jeg kom videre til semifinale, fikk første callout og var videre til finale. Endte på 5. plass igjen og må si meg fornøyd med det.

Etter at vi var ferdig var det tid for mat. Det ble burgermeny på Fridays, sjokolader, italiensk pizza, sushi og litt mer sjokolade og chips før vi stupte i seng og fikk noen få timers søvn før avreise Norge søndag morgen.

Nå reiser vi straks videre til Praha for Olympia Amateur neste helg.

Jeg er spent og gleder meg veldig!