Nytt treningsprogram og nye mål

Etter athletic fitness-konkurransene i vår har hovedmål og hovedfokuset med treningen, kanskje ikke overraskende, vært å bygge styrke og muskelmasse.

Jeg testet 1 RM i «de tre store» et par uker etter den siste AF-konkurransen i april og jeg merket  raskt at det ikke akkurat har vært knebøy, benkpress og markløft som har vært i fokus.

iphone_242331_1468492304557-242331-12-1468492304559

Med en kroppsvekt på 51-52 kg løftet jeg 70 kilo i knebøy (all-time-pers er 95 kg), 50 kilo i benkpress med stopp (all-time-pers er 57,5 kg) og 105 kilo i markløft (all-time-pers er 130 kg). Med andre ord så var det på tide å øke både matinntak og vekter på stengene samtidig som høyreps igjen skulle bli til 4-6 repetisjoner per sett.

Forrige helg tok jeg en spontan test av ny 1 RM da jeg denne uken skulle begynne på nytt program, da med fokus på Athletic Fitness-øvelsene; pullups, romaskin og dips.

Her ble det 85 kilo i knebøy, 55 kilo i benkpress og seig 120 kilo i markløft på cirka 56,5 kilo kroppsvekt.

Selv om jeg fortsatt er noen kilo fra all-time-pers er jeg svært fornøyd med progresjonen de siste ukene (jeg har fulgt treningsprogram fra min samboer, PT og styrkeløfter Fredrik Aasgaard). Jeg tror også jeg aldri har løftet hverken 120 kilo i markløft eller benkpress på 55 kilo på 56,5 kilo kroppsvekt.

Jeg er klar over at jeg burde bruke lenger tid på å bygge mer muskelmasse i forhold til å hoppe på en ny runde med fitnesskonkurranse, for jeg vet veldig godt at jeg er langt fra den «optimale og muskuløse» AF-kroppen. Men det var så gøy å konkurrere at motivasjonen nå er på plass igjen for å bli med på høstens konkurranser. Derfor er det dette som er i hovedfokus på treningsprogrammet i tiden fremover.

Så gjenstår det å se om man holder løpet ut denne gangen også!

https://

 

https://

Kommentarer

kommentarer