Nye kostråd er på vei

Helsedirektoratet publiserer ulike normerende produkter som gir råd og anbefalinger til helsetjenestene og til befolkningen, også når det gjelder kosthold og ernæring. 

I dag har vi 12 kostråd som er basert på rapporten Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Rapporten bygger på systematiske kunnskapsoppsummeringer, nasjonalt og internasjonalt.

Nå er arbeidet med nye kostråd i gang og disse vil bli presentert i desember 2022.

Ifølge NTB vil kostrådene i større grad enn være mer matvarebaserte og for første gang integrere bærekraft. Videre vil det bli flere detaljer om karbohydratinntak, måltidsrytme, antioksidanter og fettkvalitet. I tillegg er det stor sannnsynlighet for at bearbeidet mat, belgfrukter, kaffe, alkohol og vegetabilske proteinkilder vil bli nevnt, men hva konklusjonen blir gjenstår å se.

I løpet av høsten 2022 lanseres kunnskapsgrunnlaget for nye og felles nasjonale kostholdsråd i Norden og Baltikum, og det er dette som igjen vil danne grunnlag for en oppdatering av de enkelte lands nasjonale kostråd, også de norske som publiseres i desember.

Her kan du se hvilke kostråd og anbefalinger som gjelder nå – disse ble lansert vinteren 2011:

1. Variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

2. God balanse mellom hvor mye energi man får i seg gjennom mat og drikke, og hvor mye man forbruker gjennom aktivitet.

3. Minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

4. Grove kornprodukter hver dag.

5. Fisk til middag to til tre ganger i uken.

6. Velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrense mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.

7. Magre meieriprodukter som del av det daglige kostholdet.

8. Matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.

9. Velge matvarer med lite salt, og begrense bruken av salt i matlaging og på maten.

10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.

11. Velge vann som tørstedrikk.

12. Fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

 

Kommentarer

kommentarer