Når fitnessboblen sprekker

Førstkommende helg går Norgesmesterskapet i fitness og kroppsbygging av stabelen. For mange av deltakerne blir dette sesongens første og siste konkurranse.

Det ligger mange måneders forberedelser og diett bak resultatet som presenteres på scenen. Noen får en belønning for strevet i form av en pokal, enda færre får en mulighet til å konkurrere videre i det nordiske mesterskapet og bare en liten håndfull får være med til verdensmesterskapet senere i år.

bodybuilder posing in a competitionIllustrasjonsbilde

Det kan være lurt å ha en plan eller tanker om hva du vil bruke tiden din på etter konkurransen, for du kommer til å oppleve at det blir frigjort tid til å gjøre andre ting.

Du har kanskje brukt mye tid på trening, matlaging og flere økter med kondisjonstrening av høy eller lav intensitet i tillegg til den vanlige styrketreningen. Athletic fitness-utøverne har trent mye på romaskin, pull-ups og dips. Dessuten opptar gjerne konkurranseforberedelsene en stor del av tankene dine i løpet av dagen.

Jeg håper at du konkurrerer fordi du elsker styrketrening, og at du kommer til å fortsette å trene styrketrening regelmessig også etter konkurransen. Da er det lurt å sette noen spesifikke mål, så du er forberedt og kan glede deg til treningsperioden som kommer. Noen vil fortsette å bygge muskler og forbedre fysikken til neste konkurranse. Andre vil kanskje ha fokus på å øke i styrke. Det kan også være fint å gjenoppta andre hobbyer, så livet ikke bare dreier seg rundt kroppsbygging.

Når det kommer til kostholdet så kan det for noen spore helt ut.

Det kan være en utfordring å se at vekten øker mye på kort tid, og at magerutene og synlige blodårer blir mindre fremtredende. Ha gjerne en plan klar for hvordan du vil at kostholdet etter konkurransen skal se ut. Dette kostholdet bør bestå av normal mat som du kan se for deg å spise over en lang periode.

Min plan med treningen er å øke styrken i knebøy gjennom å trene tyngre, men også trene mer hypertrofi for beina. Fordi jeg har lyst til å konkurrere videre i fitness må jeg også trene hypertrofi av overkroppen så fysikken beholder proporsjonene som passer i en fysikksport.

Når det kommer til kostholdet så har jeg en matplan klar.

Den består av mat som jeg liker, som dekker mitt energi- og næringsbehov, og som gir meg muligheten til å kose meg med sjokolade og smågodt en gang i uken. Fordi jeg skal konkurrere i styrkeløft har jeg en motivasjon der for å ikke bli for tung for min vektklasse, som er -57 kg.

Og av erfaring så synes jeg selv at jeg ser fin ut og presterer best på nettopp 57 kilo.

39cf686f5a-nm2016_webposter1

Kommentarer

kommentarer