Nå vil døve Anette konkurrere i bikinifitness

Anette Aarnes er 32 år gammel, kommer fra Oslo og jobber i Språkrådet. Hun er døv og har nedsatt syn.  32-åringen har en diagnose som heter retinis pigmentosa, og dette innebærer at synsfeltet er redusert, nattblindhet og dårlig balanse.

Anette ble inspirert av dem hun følger på Instagram og der startet drømmen om å trene seg opp til fitnesskonkurranser.

– Jeg synes at hele opplegget er helt rått og det er fascinerende med feminine kropper med muskler og glitrende bikinier. Jeg har slitt med å finne et konkret mål med drømmen om fitness, og derfor kontaktet jeg Atlas Fitnessteam. På samlinger med teamet har jeg lært om posering, diett og konkurranse, forteller hun.

Anette sin utfordring er å unngå å støte bort i folk på treningssenteret på ettermiddagen og kvelden når det er mange som trener, og hun har problemer med balansen når hun trener for eksempel knebøy og bulgarsk utfall. Hun kan også snuble i ting som ligger på gulvet som er utenfor synsfeltet hennes.

– Jeg har opplevd at folk stirrer på meg fordi sykdommen min ikke er synlig bortsett fra at jeg har dårlig balanse. Det kan også være vanskelig for folk å vite hvordan de skal kommunisere med meg fordi jeg er døv, sier 32-åringen.

– Kommunikasjon er ikke noe problem for meg, jeg kan fint skrive på mobilen, på papir eller bruke kroppsspråk! Jeg ønsker å redusere fordommene for oss som er døve.

image1-9

Etter at Anette begynte å trene målrettet mot fitness har hun fått støtte fra klubben, venner, familie og følgere på Instagram. Hun vil gjerne vise at hun som hørselshemmet kan nå målene sine ved hjelp av tolk og ledsager.

– Jeg har hatt dårlig helse i perioder, jeg slet med å gå ned i vekt og hadde ryggplager. Fordi jeg ikke var fornøyd med meg selv hadde jeg dårlig selvtillit. Jeg måtte gjøre noe for å forbedre dette! sier Anette.

– Styrketreningen har forandret meg i forhold til å sette seg målsetninger. Å lære mer om kosthold og trening har gitt meg en stor glede og mestringsfølelse. Etter jeg begynte å trene riktig styrketrening har kroppen min forandret seg.

Nå er målet å bygge mer muskelmasse og forme fysikken så hun etter hvert kan stille i bikinifitness. Hun øver mye på posering og jobber med å forbedre balansen.

– Jeg trener 4-5 dager i uken, enten før jobb eller sammen med PT etter jobb. Jeg trener beinøvelser med PT og overkropp på egenhånd.

Kostholdet består av ren mat i form av kylling, laks, karbonadedeig, mager cottage cheese, havregryn, egg og grønnsaker. Anette forklarer at hun spiser når hun er sulten og at hun spiser til hun er mett. Av kosttilskudd drikker hun Nocco BCAA og tar proteinpulver. Anette er på utkikk etter en sponsor som kan hjelpe henne med kosttilskudd!

– Jeg blir motivert av å vise andre hvem jeg er og hva jeg kan! Trening, mat og klær er også en motivasjon for meg. Jeg er så heldig og har motiverende og støttende mennesker rundt meg. Det blir gøy å se resultatene som kommer i tiden framover!

Vi ønsker Anette lykke til med satsingen!

 

Følg Anette på Instagram: @Anette1984 

Kommentarer

kommentarer