Motivasjon til å få sommerkroppen

Unknown

I ukene som har gått har jeg bitt meg merke i at det florerer med tips og tilbud til jenter og gutter over alle sosiale medier om å komme i form til sommeren, få sprettrumpa før sommeren og det obligatoriske vaskebrettet. Det høres så enkelt og greit ut med ti små tips som skal få deg i form til bikini og badeshorts sesongen, kjøp ett opplegg som går over X antall uker og vær garantert å komme i form før sydenturen. Hva er egentlig motivasjon? Hva ligger bak ønsket om en veltrent og slank kropp som skal vises frem på stranden igjennom noen korte sommermåneder?

Personlig har jeg alltid etterstrebet en grei helårsform som er funksjonell og som jeg kan være fornøyd med selv enten det er dunjakka eller bikinien som skal på. Det viktigste er ikke hvordan andre ser deg på stranden eller i garderoben på gymmet, men faktisk hva du selv føler og kan si deg fornøyd med.

Du må ha en motivasjon

Hvis du likevel ønsker å komme i bedre form enn du er, og ønsker en såkalt sommerkropp er det ett par ting du skal tenke gjennom før du går i gang med dine tiltak for å nå den!

1. Er du motivert?
2. Hva motiverer deg?
3. Er du villig til å binde deg til et opplegg og gjøre det som kreves?
4. Hva så når du har oppnådd målet ditt?

Motivasjon kan være så mangt. Noen finner motivasjon i motgang, og føler at sålenge de har noe å bevise for seg selv eller andre så kan de være motiverte til å ta grep om livet og gjøre de endringene som kreves for å for eksempel komme i en bedre form. Det viktigste er at motivasjonen din er noe som vedvarer, noe du kan se for deg at vil vare over en gitt tid til du er i mål.

Har du satt deg inn i hva som kreves for å nå dine målsetninger? Det er en ting å ønske seg noe, og en helt annen er å faktisk være villig til å gjøre det som kreves. Her tenker jeg, såklart ut i fra hvor du starter, at du setter deg små del mål frem mot ditt endelige store hovedmål. Ta en dag, eller en uke av gangen og vær forberedt på at du vil få noen tilbakefall. Skriv gjerne en kontrakt med deg selv eller en av dine nærmeste og sørg for å ha den synlig, kanskje sammen med dine stikkord for motivasjon.

Opplegget ditt bør komme fra en person du har tiltro til og som tar seg tid til å bli kjent med deg og som vet dine forutsetninger for å noe det konkrete målet, rutiner i hverdagen, allergier, plager likes and dont likes. Det er viktig å finne en egen greie som du vil trives med for å opprettholde motivasjonen underveis. Er du en løper vil det være vanskelig å holde ut med 5-6 styrkeøkter på et treningssenter over lang tid for å nå dine mål. Mest sannsyligvis vil du miste motivasjonen og føle at du ikke lykkes. Finn noen som gleder deg og som passer for deg, ditt liv og din livsstil.

Ikke legg lista for høyt

«Alt med måte» er et kjent ordtak, og med mindre du har levd ekstremt disiplinert med kost og treningsregime tidligere og vet hva dette innebærer anbefaler jeg at du legger inn noen fornuftige tanker rundt opplegget ditt fremover. Hva er sannsynlig at du kommer til å klare å gjennomføre. Legger du lista for høyt, og ikke klarer å følge det gitte opplegg vil du antageligvis føle deg misslykket og miste all glede og fremtidig motivasjon. Så vær realistisk! Roma ble ikke bygget på en dag, og det gjør sannelig ikke en veltrent kropp heller. Tenk på det hele som en langvarig livsstilsendring som skal lære deg og ta de litt sunnere valgene i livet fremover.

Så når du målet ditt! Du greier å gå ned X antall kilo, strammer opp rompe og lår og kanskje til og med klarer å øke til i muskelmasse på veien. Dette er supert! Du har oppnådd det du i utgangspunktet har satt deg som mål. Hva nå?????????

Er du fornøyd med deg selv? Fornøyd og tilfreds med egen innsats og prestasjon? Hva tenker du videre? Ønsker du noe mer? Ønsker du å vedlikeholde slik at du kan holde deg der du er? eller er du fornøyd og vil gå tilbake til å leve slik du gjorde før den store intervensjonen? I manges tilfelle blir målene for store, prestasjon svikter underveis og det hele blir en opplevelse med få positivt ladede følelser. MEN, og det er et stort MEN, dette kan unngåes. Sålenge du er ærlig med deg selv og den som evt hjelper deg. Lag realistiske mål og sett opp en plan som faktisk fungerer. Du vil da oppleve positive følelser, følelse av mestring og kunne fortsette med det du har begynt på med en sunn og balansert livsstil i fokus! Strandkropp eller ikke strandkropp.. Helsen din vil forbedres og du vil kjenne at du har mer energi og glede i hverdagen, og det er vell noen alle burde ønske seg enten det er sommer eller vinter?

Så med dette ønsker jeg dere alle lykke til med deres opplegg, mål og reise inn i en sunnere og gladere hverdag med trening og sundt kosthold.

Kommentarer

kommentarer