Motivasjon – målsetning – resultat

Guy pressed to the floor in the gym on the roofNår du kommer til å sette i gang med trening er denne rekkefølgen å foretrekke.

Mange har et stort fokus på resultatet, men vi er nødt til å begynne i riktig ende for å kunne gjøre en endring som er varig, og som gir en bedre helse.

Motivasjon
Du må finne ut om du faktisk er motivert til å gjøre en endring i hverdagen. Har du tid og overskudd? Har du personer rundt deg som kan støtte deg og gjøre prosessen lettere for deg? Er du motivert nok til å bytte ut noe i hverdagen din med å lage mat, trene og planlegge? Er du villig til å «ofre» noe i bytte med noe annet?

Hvis du har fullt opp hver eneste dag og kjenner at du faktisk ikke har kapasitet til å begynne å trene og legge om kostholdet er det faktisk bedre at du venter litt og starter når du føler at du er klar. Hvis ikke kan der være en risiko for at endringsprosessen blir en negativ og stressende opplevelse, og hvis du mislykkes vil det ikke være like motiverende å prøve igjen senere.

Oppgave:
Ta en runde med deg selv og finn ut av om du virkelig er klar for å gjøre en endring i hverdagen og er klar for å legge om prioriteringene!


Målsetning
Når du har funnet ut av at du er motivert og har kapasitet til å gjøre endringer i hverdagen kan du begynne å konkretisere målsetningen. Da kan det hende at du må gå noe runder med motivasjonen igjen for å se om den tilsvarer innsatsen som kreves for å nå målsetningen.

Ett eksempel er å løpe maraton. Der kreves en helt annen motivasjon og planlegging av hverdagen dersom du skal trene deg opp til å løpe maraton på under tre timer, enn om målet er å fullføre løpet uten tidsbegrensning. Målsetningen må reguleres ut i fra motivasjon, ressurser og kapasitet.

For å øke sjansen for suksess er det fint å ha en veldig spesifikk målsetning, gjerne en som er inndelt i flere delmål. Det er veldig mange som bestemmer seg for «å komme i form», og det er noe som kan bety veldig mye forskjellig fra person til person.

For noen kan det bety å bli bedre til å løpe og forbedre kondisjonen. For en kroppsbygger betyr det kanskje å redusere fettprosenten til et ekstremt lavt nivå fram til en konkurranse. For en styrkeløfter betyr det kanskje å toppe formen til en konkurranse. For en helt «vanlig» mosjonist pleier det å bety «stramme opp litt her og der, gå ned i vekt, bli sterkere og få bedre kondisjon».

Her er det viktig å bryte ned de ulike elementene og sette konkrete mål for styrke, kondisjon og kroppsvekt, og igjen måle dette opp mot hvor motivert du er for å gjøre det som kreves for å nå disse målene.

 

Resultat
Resultatet er produktet av din motivasjon, målsetning og innsats! For å oppnå resultater må du jobbe regelmessig over en viss periode, enten med kostholdet eller treningen, eller en kombinasjon.

Det er veldig viktig å forsone seg med at du er nødt til å være tålmodig før du ser produktet av arbeidet du har lagt ned, og det er mange som ikke har tid til å være tålmodige. Veldig mange som begynner å trene eller på en eller annen måte legger om livsstilen for helsemessige eller estetiske årsaker blir utålmodige og gir opp før de kommer i mål, kanskje på grunn av for høye forventninger og mangel på raske resultater.

Vær tålmodig og konsekvent over tid, og dokumenter gjerne fremgangen din underveis så du kan se tilbake på hvor du starter! Når du ser deg selv hver dag kan det være vanskelig å oppdage endringene som skjer, så ta bilder av deg selv, noter vektene du løfter eller tiden på løperundene.

Husk at litt fremgang fortsatt er fremgang, du beveger deg i riktig retning!

 

Kommentarer

kommentarer