Min favorittøvelse i styrketrening

Da har det gått noen uker siden fitnesskonkurransene i høst og jeg stortrives med både nytt treningsprogram, mer mat og ikke minst økt styrke!

Nå er det kjæresten min som setter opp program til meg. Han er utdannet personlig trener og har mange års erfaring i PT-yrket i tillegg til at han er styrkeløfter. Så jeg har full tillit til han og hans program, og eventuelle justeringer underveis.

Når det gjelder spesifikke treningsmål fremover så er det blant annet 60 kilo i benkpress med stopp og 100 kilo med godkjent dybde i knebøy som står øverst på den prioriteringslista. Og å bli sterkere i markløft, men det er på en måte alltid et mål uansett. For markløft er virkelig min favorittøvelse nummer 1.

Nå for tiden kjører jeg sumo-markløft, noe jeg ikke har trent på nesten to år.

Det er klassisk markløft som jeg har vært sterkest i de siste årene, men jeg liker å variere og tror nok også at det er sunt for hode og kropp med variasjon! I løpet av en treningsuke i denne perioden trener jeg tre ulike markløft-varianter: Høyreps med rumenske markløft, sett med 7-reps på sumomarkløft og klassisk markløft stående på kloss med medium tunge repetisjoner.

Personlig digger jeg markløft fordi øvelsen i seg selv kan varieres i omtrent det uendelige i tillegg til at jeg kjenner hele kroppen virkelig jobber når vektene skal opp fra bakken.

fullsizerender

Så er det også noe med det at for min del at det kan være så enorm stor forskjell fra en dag til en annen når det gjelder de tyngste løftene. Både hode og kropp må virkelig være til stede, og ikke minst det å bruke tålmodighet i bunnen og terpe på riktig teknikk som igjen kan bidra til at man løfter tyngre. Dette gjelder jo også for andre ulike øvelser, men spesielt i markløft! I alle fall for meg. Selv om markløft-vektene føles helt håpløse ut på mandag så kan de være luft dagen etter. Det er liksom enten eller og ikke noe midt i mellom.

«Markløft – enten så har man dagen eller så har man ikke»!

 

https://

 

Kommentarer

kommentarer