«Men, hva spiser du da, egentlig?»

Dette spørsmålet er noe jeg blitt stilt så mange ganger at jeg har mistet tellinga.

«Hva spiser du, egentlig? Du spiser vel bare salat og grønnsaker? Du er vel sulten hele tiden så lite mat som du spiser? For du må jo spise lite mat siden du har gått ned så mye i vekt?»

Nei. Jeg spiser ikke bare salat og grønnsaker. Nei, jeg er ikke sulten hele tiden. Nei, jeg spiser ikke lite mat. Jeg spiser bare RETT mat, for meg.

For å svare på spørsmålet om hvilken mat jeg spiser kan jeg enkelt oppsummere det med to ord; Vanlig mat. 

perarne

Ja, for det er nettopp det jeg spiser, vanlig mat. Jeg spiser karbonadedeig, kylling, svinefilet, biff, frukt, bær, kesam, salat, grønnsaker, potet, pasta, brød. Jeg spiser til og med kake og is av og til. Jeg spiser alt, bare ikke alltid.

Det jeg har inntrykk av at folk tror man må gjøre for å gå ned i vekt, er stereotypisk èn av disse to tingene:
– Kutte ut alt av karbohydrater.
– Spise minimalt.

Det er vanskelig for meg å svare på hva som er rett for deg å spise. Jeg har tatt kontakt med en personlig trener som har satt opp en kostholdsplan basert på min vekt, min høyde, mitt aktivitetsnivå og mine mål. Planen har blitt endret på underveis som jeg har gått ned i vekt. Derfor er det ikke slik at DU kan spise det samme/samme mengde som meg og gå ned i vekt.

Mange tror også at det å spise sunt er kjedelig. Det er det absolutt ikke.

Det er så mye forskjellig man kan lage seg som også er sunt. Mange tenker på all den maten man IKKE kan spise, når man prøver å gå ned i vekt, men den maten man «ikke kan spise» er det faktisk lite av. Det gjelder bare å tilpasse den litt.  Jeg snakker om typiske retter folk tenker man ikke kan spise når man ønsker å gå ned i vekt, som for eksempel taco.

Taco er jo faktisk et veldig sunt måltid, hvis man ser på alle de herlige grønnsakene man kan inkludere.

Dersom du bytter ut den vanlige kjøttdeigen (med 14% fett) med en karbonadedeig (med  5% fett) har du allerede gjort mye. Velger du en grov lefse i stedet for en fin lefse. Velg en salsa uten sukker, eller enda bedre, lag en hjemmelaget salsa. Når det kommer til rømme, har Q-meieriene kommet med en variant med kun 5% fett, som smaker helt likt som vanlig rømme. Du kan også bruke mager kesam. Jeg velger ofte tacoskjell fremfor lefse. 1 lefse tilsvarer 3 tacoskjell. Fyll på med mer grønnsaker enn kjøtt og ost, og du har et komplett måltid som er like godkjent på en mandag som en fredag!

Hamburger er et annet eksempel på et måltid de aller fleste tenker at de aldri mer kan spise når de ønsker å gå ned i vekt.

Så lenge du bruker de rette ingrediensene er også hamburger noe du kan spise og som er innafor hvilken som helst dag i uka.

Når jeg lager burger bruker jeg disse ingrediensene:

Til cirka 3-4 burgere
– 400 gram karbonadedeig
– 2 egg
– 2 ss potetmel
– 1 rødløk
– 1/2 raspet hvitløk
– Krydder av eget ønske, jeg bruker: salt, paprika, pepper, løkpulver, oregano.

Bland alle ingrediensene godt sammen og form til burgere som du bruner litt i stekepanne sammen med litt olje. Når de har blitt litt stekt på begge sider legger du de i stekeovnen på 180 grader i cirka 10 minutter. Jeg topper min burger med èn skive cheddarost de siste to minuttene burgerene står i ovnen. Som hamburgerbrød kan du enten bake dine egne, eller kjøp ferdiglagde grove burgerbrød fra butikken. På min hamburger bruker jeg salat, rødløk, sylteagurk, tomat, sukkerfri ketchup og Thousand Island-dressing med 3% fett.

Image

Pizza er den siste matretten jeg vil omtale i dette innlegget.

Det er så mange forskjellige måter man kan lage pizza på og flere er av den sunnere varianten. Selv pleier jeg ofte å lage speltlompepizza. Da smører jeg sukkerfri ketchup over lompa og har på fyllet jeg ønsker. Det pleier som regel å være kalkunskinke, champignon og løk. Så topper jeg med litt revet ost og oreganokrydder. Lompepizzaene stekes i ovnen på 180 grader til osten er smeltet.

En annen versjon av pizza er pitapizza. Dette er også noe jeg spiser fra tid til annen.

Du topper selvfølgelig også denne med det du ønsker, men en favoritt hos meg er taco-pita-pizza. Pitabrødet smøres med én skje tacosaus og toppes med karbonadedeig, litt mais og ost. Jeg velger også å kjøpe grove pitabrød med spelt, da disse holder meg mett lengre. Pitapizza stekes i ovnen på 180 grader til osten er smeltet. Når jeg spiser pizza pleier jeg også å lage en salat ved siden av bestående av mine favorittgrønnsaker.

Det jeg prøver å vise i dette innlegget er at man kan spise alt, hvis man tenker litt fornuftig. De fleste oppskrifter kan «sunnifiseres» og tilpasses dine behov.

Så til alle dere som spør hva jeg spiser, jeg har ett enkelt svar; MAT.

https://

Kommentarer

kommentarer