Martine (20): – Jeg syntes «fitness» blir fremstilt veldig feil

Martine Langeland (20) og bor i Vikersund. Til høsten skal hun stille i bikinifitness for første gang. 

– Planen er å stille i bikinifitness i NM i Oslo og kanskje i Stockholm i oktober, forteller 20-åringen.

En av grunnene til at Martine nå vil prøve seg i fitness er fordi hun ville gjøre noe mer ut av treningen. Fitnessdebutanten sier hun har trent styrketrening i to-tre år.

– Jeg har trent styrke av og på nå i 2-3 år og ser at jeg vil ta det videre mot ett større mål og i og med at trening også er en veldig stor interesse så vil jeg ta det til et større mål, sier Martine.

–  Samtidig vil jeg prøve noe nytt og jeg synes det er viktig å gjøre dette fordi man synes det er gøy. Det skal være gøy å reise på trening!

Men det er ikke alle som var like positive da Martine fortalte venner og familie om fitness-planene. 

– Jeg husker da jeg skulle fortelle familien min at jeg hadde bestemt meg for å være med. Flere var veldig skeptiske, kun på grunn av all fokuset med doping i fitness. De glemmer å se det rundt! mener 20-åringen.

– Det kan faktisk kan være et godt miljø! Et fitnessmiljø som er helt imot doping med et godt team som hjelper hverandre og støtter hverandre på de tyngste periodene, fortsetter Martine.

– Jeg syntes ordet «fitness» blir veldig feil fremstilt i dag. Det er flere som fortsatt tror at fitnesskonkurranser handler om at man må dope seg for å få «fitnesskroppen» og bli godt trent, og at det aldri er mulig å bli slik hvis man kun spiser sunt og trener hardt over en periode.

Nå ønsker Martine å vise at det er mange positive sider ved å stille i fitness og å være på konkurranseoppkjøring.

– Jeg vil vise at dette godt for både min kropp og min psyke. Jeg ser at kroppen forandrer seg og at jeg får det litt bedre med meg selv. Jeg føler seg bedre i min egen kropp og jeg skal vise at jeg er stolt over meg selv for at jeg virkelig klarer å være så disiplinert over en lang periode.

Martines treningsprogram består av både styrketrening og kondisjonsøkter.

Nå trenger hun seks ganger i uka der hun har fire styrkeøkter med femten minutters kardiotrening etter tre av øktene. I tillegg kjører hun to kardioøkter i uka på 30-45 minutter.

– Jeg trener som oftest før jobb, da starter jeg dagen på en fantastisk måte og jeg får så mye energi etterpå.

Når det gjelder diett så spiser Martine matvarer som cottage cheese, egg, rent kjøtt, kylling, fisk, nøtter, frukt, bær, poteter og ris.

– Dietten min liker jeg faktisk veldig godt og det er mye mat jeg var vant til å spise fra før av. Det beste jeg vet å spise på diett må være cottage cheese med norske jordbær toppet med kanel og nøtter. Dette er virkelig et høydepunkt i hverdagen!

20-åringen sier hun spiser fire hovedmåltider og ett mellommåltid iløpet av dagen.

– Hovedmåltidene syntes jeg er passe store så jeg fordeler dette jevnt utover dagen og jeg har ikke merket så mye til sultfølelse ennå. To dager i uken spiser jeg mer karbohydrater når jeg trener tyngre eller er i mer aktivitet.

Hva er det beste ved å være med på en konkurranseoppkjøring?

– Det beste er at man får mye læring i hvordan kroppen fungerer og får mye lærdom om kosthold og hvordan man kan forme kroppen på den måten man ønsker. I tillegg får man nye venner og bekjentskap som er intressert i det samme som deg!

Og hva slags utfordringer har du møtt på?

– Det mest utfordrende er maten i sosiale sammenhenger og når du er sammen med folk som ikke skjønner hvorfor du er med på dette. Da må man hele tiden forklare hvorfor man ikke spiser maten de serverer, og at man må være så bevisst på hva man skal ha i seg i løpet av dagen, sier den treningsglade jenta.

– Jeg skal innrømme at det å ikke spise en eneste matbit ekstra syntes jeg kan være litt tøft i perioder!

Hva er dine tips til andre som vil stille i fitness?

– Hvis du virkelig har lyst, så prøv! Det skader aldri å gjøre noe nytt! Det å føle at man virkelig mestrer noe gir ekstra med motivasjon til å opprettholde treningen! er svaret fra Martine.

– Men det viktigste av alt; man skal elske det man gjør og glede seg til hver dag på trening! Følg Martine på Instagram her: @martinelangeland1

martine

MARTINE PÅ INSTAGRAM: Det er akkurat 1 år mellom bildene. Og jeg må si at jeg faktisk er stolt over meg selv over hva jeg har klart. -13 kg på ett år med hard jobbing med trening og strengt kosthold. Og nå har jeg gått 1,5 mnd på oppkjørings diett mot konkurannse i oktober. Det er veldig spennende tider fremover og jeg skal jobbe hardt og være strukturert for å stråle på den scenen om bare 3 mnd.

 

 

https://

Kommentarer

kommentarer