Maren (24) debuterer i body fitness: – Sikter etter topplassering

Maren Karlsen er 24 år gammel, bor i Oslo og studerer fysioterapi. Til høsten stiller hun i body fitness for aller første gang.

– Jeg har ikke stilt tidligere, så dette blir veldig spennende, spesielt med tanke på at det ikke blir noe debutantstevne i høst, sier Maren.

– Jeg sikter likevel etter en topplassering, fortsetter 24-åringen med et lurt smil.

Styrketrening fem ganger i uka
Fitnessdebutanten forteller at hun har drevet aktivt med idrett hele livet, blant annet fotball og langrenn.

–  Da jeg ga meg med langrenn begynte jeg så smått å trene styrke. Jeg fikk raskt fremgang, både i styrke og muskelvekst og ble litt bitt av basillen.

Men det var ikke før for omtrent to år siden at Maren fikk øynene opp for fitness. For litt over ett år siden bestemte hun seg for å finne ut mer om grenen «body fitness».

Til høsten er planen å stå på scenen for aller første gang.

– Hovedgrunnen til at jeg ønsker å stille er for å teste meg selv, og for å sette kroppen litt på prøve. Da jeg er et matvrak og sjokoladeelsker uten like trodde jeg at dette kom til å bli tøft, men foreløpig går det bra! sier Maren.

Fysioterapi-studenten trener styrke fem ganger i uka. Dette er et fullkroppsprogram og det blir mye baseøvelser som knebøy, markløft og benkpress, men også pull-ups og andre ryggøvelser.

– Jeg trener en del cardio også. Det blir 1-2 intervalløkter i uka i tillegg til at jeg går tur hver dag.

https://

Fornøyd med dietten
Når det gjelder kostholdet har Maren en diett som består av det hun mener er vanlig, ren, norsk mat.

– Matvarer jeg spiser er for eksempel kylling, fisk, karbonadedeig, potet, ris og pasta. Jeg er veldig glad i karbonadedeig, så det blir fort en burger med stekte poteter til, det er digg! sier hun.

– Jeg har ikke opplevd noen utfordirnger i forhold til sultfølelse enda. Jeg spiser godt og blir mett! fortsetter Maren og legger til at hun er veldig fornøyd med sin coach, Susanne Soydan.

– Susanne er veldig opptatt av at man hele tiden skal føle seg vel, hun har fokus på en diett med mye mat og at man ikke skal sulte seg i form!

Hva er det beste med en fitness-oppkjøring?

– Det beste er helt klart mestringsfølelsen man får! Enten om det er at man klarer ta én pull-ups mer en forrige gang, vektnedgang eller bare at man klarer å holde seg unna sjokoalden, svarer Maren.

-Det jeg har opplevd som mest utfordrende hittil vil vel kanskje være å spise ute med folk. Da man ofte må forklare hvorfor man ikke kan spise det samme som dem og hvorfor man gjør det man gjør, men alle er veldig forståelsesfulle.

– Ikke så lett som det ser ut til
Hva er dine tips til andre som ønsker å stille i fitness?

– Hvis man skal stille så gjør det for din egen del, og ikke for å imponere andre! Man skal ha et sterkt indre driv for å komme seg på trening fem til syv ganger i uka, holde seg unna godteri og så videre, sier 24-åringen.

– Det er nemlig ikke alltid så lett som det ser ut til. Og om du først vurderer å stille, så hold deg unna dop og anabole steroider! Det er fullt mulig å gjøre det bra uten disse ulovlige hjelpemidlene. Det tar kanskje litt lenger tid, men da vil alt slitet være verdt så mye mer også!

Følg Maren på Instagram: @marenkar

 

https://


Kommentarer

kommentarer