Linda (34) er klar for bodyfitness

Linda Cedell er 34 år gammel, er gift og har to jenter på 5 og 10 år. Hun jobber selvstendig som personlig trener og Les Mills-gruppetreningsinstruktør i Gjerdrum. Nå er 34-åringen på oppkjøring mot vårens konkurranser i bodyfitness!

Linda har konkurrert i fitness før. Høsten 2015 deltok hun i athletic fitness i Norway Open og i Norgesmesterskapet. Hennes beste resultat er 6.plass fra NM.

Hva fikk deg til å ville konkurrere i fitness?

– Min første lille «trigger» var at en av jentene jeg gikk sammen med på PT-utdannelsen hadde konkurrert i fitness. Jeg så et bilde av henne på Instagram med treneren hennes, Susanne Soydan, og tenkte at «dette vil jeg også teste ut!», forteller den personlige treneren.

– Det skulle liksom være en engangsgreie som jeg skulle teste for å få erfaring som personlig trener. Jeg hadde aldri vært på diett, og tenkte at det var en god erfaring å ha med seg. Jeg ville også kjenne på følelsen av å få resultater av strukturert trening rettet mot et spesifikt mål. For min del holdt det ikke å konkurrere mot meg selv gjennom å øke vektene i baseløft, jeg måtte ha noe mer enn det. Fordi jeg er et konkurransemenneske trengte jeg å vite at jeg skulle bli bedømt på jobben jeg hadde lagt ned.

Linda sendte en e-post til Susanne hvor hun skrev at hun ønsket hjelp på veien mot scenen. 

– Jeg fikk spørsmål om hvilken klasse jeg hadde lyst til å konkurrere i, og jeg visste ikke en gang at det fantes flere klasser å velge mellom. Vi ble enige om at athletic fitness passet best, og dermed startet reisen mot NM 2015.

 

Det er ingen tvil om at fitness har blitt et skikkelig sirkus, og det er mange meninger rundt sporten. Kan du fortelle litt hva slags tanker du har om fitness?

– Fitness for meg handler om min egen prestasjon under oppkjøringen, og hvordan jeg presterer på scenen. Folk har delte meninger om fitness. Mitt tips er at man som utøver er hundre prosent klar over hva man begir seg ut på. Det er mye doping, kosttilskudd og ekstreme dietter der ute, og dette var jeg heldigvis klar over da jeg startet dietten min. Doping var ikke et alternativ å en gang vurdere! Jeg skulle konkurrere med meg selv og jobbe for egen maskin hele veien.

Når det gjelder det å være på diett synes Linda at dette har vært lettere enn forventet.

– Den største utfordringen underveis var da vi var på sommerferie på seilbåten i tre uker. Da ble hverdagene annerledes enn de pleide, og jeg måtte jobbe hardt med meg selv for å ikke sprekke. Jeg er pliktoppfyllende når jeg har inngått en avtale med meg selv, og spesielt når den innebærer flere personer. Derfor skulle jeg ikke skuffe coachen min med dårlige ukesrapporter, sier fitnessutøveren.

– Etter jeg konkurrerte i NM høsten 2015 ble mannen min og jeg enige om at det ikke skulle bli flere konkurranser i fitness. Jeg hadde jo sagt at dette var et engangsprosjekt for å få erfaring som PT. Etter NM mistet jeg motivasjonen til å gå på trening, jeg hadde jo ingen konkrete mål lengre. Jeg hadde kunnskapen om både trening og kosthold, men det var noe som manglet i hverdagen, og det føltes ikke helt riktig. Etter tre måneder begynte tankene å rulle… Hva om jeg faktisk ønsker å konkurrere igjen? Etter litt mer tenketid og avklaring på hjemmebane bestemte jeg meg for å kjøre en ny runde. Denne gangen i bodyfitness.

Når det gjelder årets oppkjøring har Linda denne gangen styrt det meste av diett og trening selv, men med oppfølging fra coach Susanne Soydan.

– Oppkjøringen har gått utrolig bra, og jeg har hatt god progresjon på utvikling av fysikk og styrke. Jeg begynte på diett rett før jul, kjørte strikt i åtte uker og kom raskt i god form. Det er ingen tvil om at jeg har igjen for å ha vært igjennom en diett tidligere. Utgangspunktet var også mye bedre denne gangen. Nå fire uker før konkurranse har jeg tatt en liten pause utenfor diettbobla. Det har vært godt å hente seg igjen mentalt. Nå skal jeg bare spisse formen inn til Sandefjord Open.

Målet til 34-åringen er å få med seg en pokal fra vårens konkurranser.

– Det er fint å ha et fysisk minne jeg kan ta med meg hjem, og som kan motivere meg videre. Jeg er veldig fornøyd med innsatsen min så langt, og gleder meg til å stå på scenen og vise frem hva jeg har jobbet for. Jeg gleder meg til å kjenne sommerfuglene i magen og adrenalinet som strømmer gjennom kroppen. det blir magisk!

Hvordan ser treningen din ut?

– I begynnelsen av oppkjøringen hadde jeg fokus på tung styrketrening. Fra januar har jeg hatt mye gruppetimer på vårt nye treningssenter i Gjerdrum, og da har jeg undervist i BodyPump og GRIT. Da har jeg lagt bort den tyngste treningen og kjørt øvelser som jeg synes er morsomme å gjøre på egentreningen. Det er jo gøy å improvisere litt innimellom!

Har du drevet med annen idrett tidligere?

– Jeg startet med sportsdans (pardans) da jeg var fire år gammel, og fortsatte opp til toppidrettsnivå i tenårene. Så jeg er nesten oppvokst på høye hæler! Etter en ryggoperasjon for medfødt skoliose la jeg opp i 2001.

Har du noen treningstips til leserne?

– Finn din indre glede med treningen. Ikke bry deg om hva andre tenker om valgene du gjør som er sunne og som fremmer helsen din. Vær trygg på deg selv og bevis for deg selv at du kan klare dette på dine egne premisser og innsats. Spis sunn mat, men kos deg med god samvittighet. Det er 90 prosent av det du gjør som teller, ikke de ti prosentene som du «gelmmer».

Posedown friday? Happy weekend people?? #posedown #sidepose #fitness #sprekgjerdrum #personligtrener #atlasfitnessteam

A post shared by Fitness?Healthy?Lifestyle (@linda_cedell) on

Kommentarer

kommentarer