Kristin Furset: – Første gang jeg stilte i fitness var jeg 17 år

Kristin Furset (18) har inntrykk av at det er mange delte meninger om fitness og kommer selv fra en liten bygd der «Bikini fitness» er et ukjent begrep for mange.

– I Norge er det et delt syn på hva fitness er og betyr. Om du synes fitness er merkelig så er det din mening. Der jeg kommer fra er det nesten ingen som vet hva det går ut på, ler Kristin.

Våren 2016 stod hun på scenen som debutant i Bikini fitness. Da var Kristin 17 år gammel. Hun har fått mange spørsmål om det å være på diett i så ung alder.

– «Du kan ikkje gå på diett når du er 17 år?» og «Er det ikke fælt å være så hard med seg sjølv?» var noe av det jeg hørte ofte under vårens oppkjøring, sier hun.

Men Kristin har blitt hekta på fitness fordi hun elsker å pushe grenser og hele tiden har noe å strekke seg etter.

984053_1096417183741705_2789370489821665873_n

– Jeg synes det er utrulig fascinerende å se hvordan kroppen blir formet og hvordan kroppen utvikler seg ved hjelp av riktig mat og trening, forklarer utøveren.

– Men det er helt klart at man må ofre myke for denne sporten. Under oppkjøringen i vår trente jeg 6 dager i uka, jobbet og gikk på skole. Da gikk jeg 2.året på idrettslinja på videregående skole, så jeg deltok i idrettstimene på skolen i tillegg til å gjennomføre mine egne økter.

Kristin legger til at hun ofte måtte trene før skoletid for å rekke alt som stod på dagens timeplan.

– Men det er en del av «gamet» og jeg elsket det!

I vår debuterte Kristin i Sandefjord Open og hun stod også på scenen i Oslo Grand Prix noen uker senere. Når det gjelder høstens konkurranseplaner så har ikke 18-åringen helt bestemt seg om det blir NM i oktober eller om hun skal vente til neste år.

Hun understreker også at foreldrene alltid har støttet henne uansett.

– De synes jeg er tøff som hele tiden går mine egne veier og at jeg jobber målrettet. De har alltid fortalt meg at jeg klarer det jeg vil og at jeg er en målrettet person. Når det gjelder høsten så kommer jeg til å satse mot konkurranse, så ser jeg i august om jeg stiller eller venter til neste år.

Nå for tiden trener Kristin fem styrkeøkter i uka med blant annet benkpress, markløft, frontbøy og utfall på programmet. I tillegg kjører hun 4×4-intervaller. 18-åringen følger en matplan som består av blant annet rene kjøttprodukter, søtpotet, ris og havregryn.

– Det som jeg synes er best å spise når jeg er på diett er speltlomper med kylling, grønnsaker, ris og guacamole. Det blir som en kyllingtaco! Eller lompepizza! Da bruker jeg speltlomper, kylling, mager kesam, tomat, ruccola, basilikum og krydder. Og så kan jeg spise så mye grønnsaker jeg vil.

For å stille i fitness mener Kristin det er viktig å ha den mentale styrken på plass før man hiver seg ut på et strengt treningsprogram og diett. 

– Du må alltid presse deg selv mentalt før en styrkeøkt for å prestere best mulig. Selvdisiplinen må være på topp. Og så må man klare å holde seg unna alkohol og lørdagsgodt. Det er også viktig at du tåler motgang og det er garantert enkelte personer som aldri vil forstå hvorfor du ikke tar den ene sjokoladebiten, sier hun.

– Du kommer til å måtte forklare deg om og om igjen til både familie og venner.

Kristin påpeker at det er hardt å stille i fitness. Hver dag skal du gjøre den jobben som kreves.

– Ja, det er tøft, og det er en grunn til at ikke alle hadde klart det. Men for min del er det verdt det når konkurransedagen kommer. Du er sliten, men sminke, brunfarge, bikini og posering skal sitte perfekt. Så entrer du scenen og får så utrolig mange «flashbacks». Og da kommer den enorme mestringsfølelsen. Det å stå på scenen etter år med trening er den beste følelsen i verden! sier utøveren.

– Fitness er ingen dans på roser der alt går på skinner. Det er meget slitsomt mentalt og mye hardt arbeid som ligger foran deg. Om du kommer fra en liten plass der ingen andre driver med det samme, er mitt tips å melde seg inn i et team der du omgår andre mennesker med samme lidenskap som deg selv.

Kristin er også opptatt av å kunne fronte fitness-sporten med gode antidoping-holdninger. 

– Det å bygge kropp tar mange år med hard og målrettet trening. De som tar snarveier med ulovlige stoffer har jeg ingen respekt for. De ødelegger ryktet til sporten og ikke minst for seg selv.

Følg Kristin på Instagram her: @workoutkriss

https://https://

 

GROW. ——————————————-#fitness #biceps #grow #mittstranda Et bilde publisert av ❗️treningsrelatert❗️ (@workoutkriss)

Kommentarer

kommentarer