Kom i gang igjen etter sommerferien

Mange ser på ukene etter sommerferien som en ny start, nesten som når det er et nytt år. Da er det ikke lenger ferier, festivaler og sene kvelder med god mat og alkohol som frister i like stor grad. Det er en ny mulighet til å starte med blanke ark.

Her er fire tips til hvordan du kan komme tilbake til gode rutiner etter sommeren.

Døgnrytme
Det er ikke uvanlig at døgnrytmen forskyves når vi har fri. Kom deg tilbake til din normale (eller ønskede) døgnrytme igjen, så blir det mye mer behagelig å komme seg opp på jobb og skole. Legg deg til samme tid hver kveld, og stå opp til samme tid hver morgen. Dette bør du også prøve å få til i helgene, eller forskyve tidene maks et par timer.

Rydd kjøleskapet
For å få en vellykket «ny start» er det lurt å ha det ryddig i skuffer og skap, og å ha en oversikt over hva du faktisk har av matvarer hjemme. Inviter på restemiddag, eller kvitt deg med det du vet du ikke kommer til å spise. Så kan du fylle opp kjøleskapet med den gode, næringsrike maten som du ønsker å spise mer av.

Planlegg treningen
Her gjelder det, akkurat som etter nyttår, å sette seg realistiske mål. Hvis du ikke har trent i sommer er det lurt å skrive inn en eller to økter i uken i kalenderen. Når du har klart dette og føler at treningen har blitt en rutine igjen kan du eventuelt legge til flere økter om det er noe du har lyst til.

Utnytt dagslyset
Det er fortsatt lange, fine dager. Bruk dette for det det er verdt så lenge det varer. Spar sofa og serier til mørketiden som kommer utover høsten. Utnytt heller kveldene til å gå turer eller bare være ute i naturen.

Kommentarer

kommentarer