Kjerneøvelse som brenner (Se video!)

Bensenk er en øvelse som virkelig får det til å brenne godt i kjernen – hvis den utføres korrekt. Som personlig trener erfarer jeg at mange stresser seg igjennom denne øvelsen med altfor høyt tempo med fokus på å fullføre så mange reps som mulig, men her er det viktig å tenke kvalitet fremfor kvantitet.

Legg deg ned på ryggen med armene langs siden, eller opp i været hvor du holder tak i en strikk, vektskive eller lignende og løft beina opp fra bakken. Korsryggen skal være i kontakt med bakken hele tiden mens du senker ett og ett bein, eller begge samtidig, rolig ned og rolig opp. Tenk at du skal bruke magemusklene til «å holde igjen» når du senker beinet/beina, og magemusklene til å «trekke beinet opp» på veien tilbake. Utfør sakte og kontrollerte bevegelser, og hold samme tempo på vei opp som du holder på vei ned – her vil mange oppleve en helt annen kontakt med kjernen når de trekker beinet/beina opp igjen hvis de roer ned tempo. Jo lengre ned du senker beina og jo saktere du gjør øvelsen, desto tyngre blir det.

Så utfør heller færre og saktere, mer kontrollerte repetisjoner enn titalls raske hvor du egentlig ikke kjenner at du bruker kjernen.

I slutten på dette klippet utfører jeg en variant med små kettlebells på beina for ekstra utfordring. God trening!

Kommentarer

kommentarer