Kjapp og enkel treningsmat

shutterstock_131615153
I en travel hverdag er det kanskje ikke alltid like lett å prioritere gode matvaner. Enten du er til eller fra skole, jobb eller trening, så er det uansett lurt å gi kroppen jevnlig påfyll gjennom dagen, og vi har tipsene til sunne, enkle og kjappe måltider når du har dårlig tid.

Når du er på farten

Frukt og grønt

En frukt eller en pose minigulrøtter er kjekt å ha i nærheten når du merker at blodsukkeret og energinivået er på vei ned. Frukt og grønt som snacks og mellommåltid bidrar til at du enklere får dekket anbefalingen «5-om-dagen», og du får i deg fiber, antioksidanter og vitaminer.

Barer

Det finnes utallige varianter av barer på markedet. Diettbarer, måltidserstattere og Skjermbilde 2015-02-24 kl. 16.07.40proteinbarer er noe av det vi har å velge mellom. Det finnes ulike barer for påfyll før, under eller etter trening. De sunneste barene har et lavt innhold av tilsatt sukker, mest protein og et høyere innhold av fiber. En bar i veska eller i bagen er derfor lurt å ha når du kjenner sultfølelsen komme eller ønsker et sunnere alternativ til sjokolade.

Beef Jerky

Dette produktet gir god metthetsfølelse uten å føles «tungt», og er perfekt som sunn snacks. Beef Jerky passer for folk på farten og både før, under og etter trening. Det benyttes mørnet indrefilet av storfe for å produsere Biff Jerky som er naturlig rik på gode næringsstoffer og protein, samtidig som det er god tyggemotstand og saftig konsistens.

Proteinshake og proteinkjeks

En shake med proteinpulver er enkelt og praktisk å ha med seg på farten. Alt du trenger er vann eller melk for å riste deg et sunt og proteinrikt mellommåltid. Proteinkjeks er et annet godt alternativ til et raskt og godt mellommåltid som holder deg mett lenger, eller som et sunnere snacksalternativ når du kjenner det berømte søtsuget.

I butikken

Skyr og yoghurt uten tilsatt sukker

Disse meieriproduktene kommer i mange ulike smaksvarianter og bidrar med blant annet B- vitaminer, kalsium og protein. Perfekt mellommåltid når du er på farten!

Påleggspakke

En påleggspakke med magert kjøttpålegg sammen med en frukt gir deg både mettende protein, fiber og flere viktige vitaminer og mineraler. Den søtlige fruktsmaken sammen med det litt salte kjøttpålegget er absolutt å anbefale!

Sjokolademelk og banan

Riktig mat etter trening sikrer at du kommer deg raskere, blir mindre støl og får ny energi. Typisk «post-workout»-mat er nettopp sjokolademelk og banan, og her får du i deg både væske, proteiner og karbohydrater.

Nøtter

Nøtter er rik på både protein og sunne fettsyrer i tillegg til at de bidrar med flere vitaminer og mineraler. Spis de som snacks eller som en del av et mellommåltid. Nøtter er også en ypperlig ingrediens til å ha hjemme hos deg selv og som kan brukes i for eksempel wokretter og salater.

Hjemme på kjøkkenet

Lomper

Passer perfekt til å lage små porsjonspizzaer eller wraps når man trenger noe kjapt og lettvint. Magert kjøttpålegg og ost er gode ingredienser som du kan bruke på både lompepizza og til lompewraps.

Cottage cheese og kesam

Bland sammen cottage cheese eller kesam sammen med bær og nøtter for et proteinrikt lite mellommåltid hvis du har dårlig tid eller når du har lyst på et sunnere alternativ til kosemat.

Hermetikkbokser

Det finnes mye sunn og deilig boksemat, og i tillegg så har denne maten lang holdbarhet og kan brukes til så mangt. For eksempel kan både bønner og kikerter brukes som basisingredienser i blant annet middager og i salater. Det samme gjelder for hakkede tomater, oliven og mais. Tunfisk og makrell i tomat er billige og gode, næringsrike alternativer som kan bidra til å øke inntaket av fisk. Bruk fisken som for eksempel pålegg og i salater.

Havregryn

Disse gullgryna kan brukes til å lage for eksempel kornblanding eller havregrøt, men havregryn kan også males til havremel som kan brukes til å gjøre pizzaen, vafler og pannekaker litt sunnere og mer næringsrik. Ristede havregryn gjør seg også godt som dessertingrediens. Kombiner med for eksempel vaniljekesam og sukrin eller søtningsstoff.

Egg

shutterstock_109661981Denne proteinrike matvaren fungerer bra til både frokost, lunsj eller når du trenger noe som er raskt å lage. Egg har også lang holdbarhet og er derfor godt egnet en plass i kjøleskapet.

Proteinpannekaker

Pannekaker er digg! Og med ferdig pannekakemiks i skapet er alt du trenger vann eller melk for å lage deg smakfulle, proteinrike pannekaker som kan spises av både barn og voksne. Med Proteinfabrikkens Pannekaker kan du raskt lage deg en porsjon av to solide pannekaker som har et høyt innhold av både protein og fiber. Dette er en stor favoritt!

Vaffelmiks

Vaffelmiks er løsningen for deg som ønsker et sunnere alternativ til vanlig vaffel. Denne miksen fra Easy Living er både glutenfri og sukkerfri. Vaflene egner seg for personer med diabetes, personer som ikke kan eller vil spise vanlig hvetemel og som en del av en karbohydratredusert kosthold. Vaflene har en lav glykemisk indeks og gir derfor en jevn blodsukkerstigning. Easy Living Vaffelmiks er enkel å tilberede og smaker herlig. Perfekt når du vil unne deg noe godt og kjapt samtidig som du vil spise sunt. 

Kommentarer

kommentarer