«Jeg trener, men jeg får ikke resultater»

Kjenner du deg igjen?

Ut i fra det vi kan se i sosiale medier så kan det virke som at alle får resultater. Og resultatene kommer gjerne fort. Men det er ikke sjeldent at jeg og mine personlig trener-kollegaer får henvendelser fra personer som trenger hjelp fordi de ikke får de resultatene de ønsker seg.

Her er noen tips til deg som føler at du ikke får resultater av treningen og kostholdet ditt:

Ta hensyn til hvem du sammenligner deg med
De som har mange følgere på Instagram ønsker å vise seg fra sin beste side, og legger gjerne ikke ut bilder der de ikke ser bra ut. Posering, lys, flex og pump kan utgjøre stor forskjell på hvordan fysikken fremstår. Hvis du sammenligner deg med en fitnessatlet som er på konkurransediett så kan det virke som at de blir både større og mer rippa i et rasende tempo. Disse utøverne går gjerne ned flere kilo fett på kort tid, og da får de også en rask forandring av kroppen. At de har mindre kroppsfett kan være med på å gi en illusjon av at de ser større ut enn det de egentlig er fordi musklene blir mer markerte. Hvis du selv ikke konkurrerer i fitness bør du ikke sammenligne deg med utøvere på konkurransediett. Ett aspekt som mange kanskje glemmer er at det faktisk er en mulighet for at forbildene dine bruker doping, både for å bygge muskler og for å miste fett. For dette forekommer, også i bikini fitness.

Stemmer det du gjør i hverdagen overens med målene dine?
Hvis du har et ønske eller et mål om å forme kroppen på en viss måte, gå ned et visst antall kilo i vekt eller løfte et visst antall kilo i en øvelse så må det du trener og spiser gjenspeile dette. Du kan ikke si at du har lyst til å bli sterkere hvis du ikke aktivt går inn for å løfte tyngre på trening. Du kan heller ikke si at du vil gå ned i vekt, og ligge på et overskudd i energiinntak. Hvis du skjønner at det kanskje ikke er realistisk å bygge sprettrumpe og gå ned 10 kilo innen sommeren må du kanskje modifisere målene dine. Det er viktig å ha et spesifikt mål, så du kan sette inn spesifikke tiltak i hverdagen din for å nå målene dine.

Hva må til for å forme kroppen?
Det er egentlig ikke noe hokus-pokus å bygge muskler og forme kroppen, som mange ønsker. Det gjelder å løfte tunge vekter, og å ha progresjon så du stadig løfter tyngre. Du må spise nok mat så kroppen har nok energi og næring til å kunne prioritere å bygge opp musklene. Det kritiske er at du må gjøre dette over en viss periode. Det holder ikke å trene og spise bra i tre uker, og så klage på at du ikke får resultater. Du er nødt til å trene regelmessig over en lengre periode, og forhåpentligvis fortsetter du å trene etter du ser at kroppen begynner å forme seg.

Å trene målrettet, tungt og kontinuerlig er nøklene!

Kommentarer

kommentarer