Introduksjon: Susanne Soydan (27) – naprapat, PT og fitnesscoach

12179884_10156188330445015_344430053_n
Susanne Soydan er en aktiv og treningsglad dame som har mange jern i ilden.

I 2008 ble hun utdannet personlig trener og sykkelinstruktør fra Norges Idrettshøyskole, og i juni i år ble 27-åringen ferdig utdannet naprapat fra Naprapathøgskolan i Stockholm. Nå jobber Susanne som PT og sykkelinstruktør på Sats Elixia Storo, i tillegg til at hun er naprapat gjennom sitt eget firma; Sonaco.

Hun har også startet fitnessklubben Atlas Fitnessteam sammen med personlig trener Espen B. Andersson.

For den nyutdannede naprapaten er det viktig å sette helse i fokus.

– Trening skal være noe som gir meg noe positivt, det skal ikke føles som noe jeg «må». Akkurat nå trener jeg for helsen og fordi det får meg til føle meg bedre. Det er en arena der jeg kan koble av, gjøre min egen greie og utvikle meg videre. Det er fint ha en god grunnstyrke og kondisjon i hverdagen, sier Susanne.

– Fordi jeg jobber som personlig trener så er det en selvfølge for meg holde på med trening for kunne teste øvelser og metoder på meg selv, for så evaluere om det kan passe for kundene mine.

1.plass i bodyfitness
Det er ikke bare erfaringer på treningsstudioet som Susanne drar nytte av i sin jobb som personlig trener og som coach i Atlas Fitnessteam. Våren 2015 debuterte hun i Sandefjord Open der hun vant sin klasse i bodyfitness.

12200698_10156188328500015_1888804740_n

– Jeg var med der fordi jeg har hatt lyst til prøve meg i fitnesskonkurranser i flere år. I tillegg ville jeg vise at jeg ikke bare kan trene og coache andre, men at jeg også kan «walk the talk» og oppnå egne resultater. Fordi jeg har flere kunder som skal konkurrere i fitness er det veldig verdifullt for meg ha kjent på kroppen hvordan det er gå igjennom en oppkjøring mot konkurranse.

Og i juni 2015 deltok 27-åringen i Norgesmesterskapet i Fitness Five i Trondheim, der hun vant og ble Norgesmester.
– Denne gangen var oppkjøringen veldig kort, kun en måned, men det holdt og ga meg mange fine erfaringer ta med videre.

12182177_10156188331520015_1487717432_n

– Nysgjerrig på hvor sterk jeg faktisk kan bli
Nå for tiden er det hovedfokus på styrketrening der knebøy, benkpress og markløft er de øvelsene som prioriteres, og Susanne er klar for å sette nye rekorder.

– Jeg begynte relativt lett så jeg kan øke vektene fra uke til uke. Målet med dette programmet er å forbedre teknikken min og holde kroppen i gang.

Neste målsetning er nemlig øke styrken i disse øvelsene og kanskje blir det styrkeløftkonkurranse i nærmeste fremtid for 27-åringen.

– Jeg har aldri trent utelukkende for bli sterk, og nå er jeg veldig nysgjerrig på hvor sterk jeg faktisk kan bli. Jeg skal ha fokus på teknikken i knebøy, markløft og benkpress, og jeg vil gjerne øke styrken i alle øvelsene. Hvis jeg synes det er gøy og setter meg nye styrkemål kan det hende at jeg vil prøve med på en utstyrsfri styrkeløftkonkurranse i klassen -52 kg, sier Susanne.

– Jeg har også veldig lyst til å løpe Ultrabirken på 60 kilometer, aller helst neste sommer. Da er målet gjennomføre løpet uten skade meg.

12200754_10156188328185015_1392400456_n

Det er liten tvil om at Susanne allerede er ganske så sterk.

Den personlige treneren kan blant annet skryte av ha tatt 20 repetisjoner i pullups, 10 repetisjoner i pullups med 10 kg ekstra, 2 repetisjoner på 100 kg i knebøy, 70 kg i benkpress og 130 kg i markløft! Men det er ikke bare smart trening som må til for bygge muskler og styrke. Når det gjelder kostholdet sier Susanne at hun ikke følger noen spesiell kostholdsplan, men at basen i kosten består av kjøtt, fisk, egg, proteinshake, cottage cheese, helmelk, oster, knekkebrød, lomper, ris, havregryn, potet, smør, oljer, pesto, nøtter, frukt og grønnsaker.

– Jeg spiser til jeg er mett, sier hun.

Moderne naprapati
Når det gjelder naprapatijobben forklarer Susanne at måten hun undersøker og behandler pasienter på er langt unna «alternativ behandling».

– Jeg baserer det jeg gjør på den forskningen vi har tilgang på i dag, og jeg holder meg kontinuerlig oppdatert gjennom blant annet fantastiske paincloud.com. Pasienter med langvarig smerteproblematikk får lære hvorfor de har vondt, og hvilke mekanismer det er som driver smerten, sier hun.

– Deretter jobber vi for eksempel med tilpasset trening og rehabilitering, i tillegg til at de får rådgivning til hvordan de best mulig kan få det bedre i hverdagen. Pasienter som har mer akutte plager eller idrettsskader får for eksempel tips og rådgivning, smertelindrende behandling og rehabilitering. Rehabiliteringstreningen kan gjøres sammen med meg eller på egenhånd. Jeg oppfordrer veldig mange av mine pasienter til ta en aktiv del i behandlingsprosessen, og motiverer dem til mosjon og aktivitet.

12182085_10156188329815015_1457609040_n

Kommentarer

kommentarer