Intervju: Oda Sofie Magnussen

22 år gamle Oda Sofie fra Oslo har mye kunnskap og erfaring innen trening og livsstilsendring. Hun har sin egen bedrift, XPND Coahing, der hun jobber som personlig trener og nettcoach med fokus på styrke og livsstilsendring.

Selv kan Oda Sofie vise til egne resultater i form av vektnedgang på 11 kilo til en ny vektklasse i styrkeløft med samtidig økning av styrken i oppkjøringen mot NM. De beste løftene hennes er 120 kg i knebøy, 70 kg i benkpress og 140 kg i markløft.

– Jeg vil beskrive meg selv som engasjert, målrettet, ydmyk og reflektert med en lidenskap for det jeg gjør, de menneskene jeg får muligheten til å jobbe med og gjøre en innvirkning på. Fra ung alder har jeg hatt en enorm fascinasjon over menneskets adferdsmønstre og potensiale for utvikling. Siden da har jeg som privatperson, styrkeløftutøver og fagperson lagt sjelen min i å lære, erfare og forstå fysisk og mental helse, prestasjon og utvikling, forteller Oda Sofie.

– Jeg har i tre år vært så heldig å få praktisere kunnskapen som personlig trener og nettcoach. Jeg har hjulpet klienter mot en bedre livsstil gjennom økt forståelse og kunnskap, og balanse mellom trivsel og de resultatene de ønsker å oppnå.

Hvordan ser din egen trening ut for tiden?

– Jeg har en pause fra plattingen etter NM med fokus på andre ting enn kun prestasjon og trening. Jeg bruker fortsatt flesteparten av øktene mine på tung styrketrening rettet mot økt styrke (knebøy, benkpress, markløft og støtteøvelser), men med en større åpenhet for hva jeg kan lære og oppdage gjennom andre aktiviteter og lek. Resultater i prestasjon, utseende eller fysisk helse er vel og bra, men gir lite verdi om vi ikke finner vår individuelle balanse nok til å helhetlig sett trives på veien, sier 22-åringen.

– Mål har det vært mange av både fra utseendemessige til prestasjonsmessige. I denne perioden handler det i høyere grad om å finne tilbake til å trives med aktiviteten jeg bruker tid på. Jeg har hatt en stor kjærlighet for styrketrening siden første gang jeg satt en knebøystang på nakken, men jeg skal være ærlig å si at jeg er i en periode hvor jeg kjenner at styrkeløft-rettet trening blir noe ensformig nå når jeg ikke konkurrerer. Målet er å utforske nye aktiviteter og finne glede i en mer fleksibel treningsplan, med en nysgjerrighet for hvor sterk jeg kan bli kombinert med andre treningsformer.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?

– Tidligere var jeg på dietter i hytt og pine for å gå ned i vekt eller for å prestere så optimalt som mulig. Etter mange år med prøving, feiling og erfaring har jeg funnet roen i et kosthold som passer for meg. Jeg har ikke lenger et kosthold basert på samvittighet, «feil» eller «riktig» mat, men jeg passer på å få i meg det jeg skal av næringsstoffer og energiinntak, samtidig som det alltid er rom for litt kos.

Bruker du noen kosttilskudd?

– Av kosttilskudd tar jeg kreatin og tran eller Omega-3.

Hva er det som motiverer deg?

– Som dere nå sikkert har fått med dere er en av mine grunnleggende verdier basert på å balansere trivsel og resultater. Gjerne med en dæsj utfordring. Jeg blir ikke lenger kun motivert av sluttresultatet, men mer av hvordan noe får meg til å føle meg. Jeg blir motivert av følelser; en tilstand av flow, gradvis mestring og det som er ukomfortabelt nok til at jeg føler jeg lever, vokser, og som fører meg et steg videre i min utvikling som menneske. Jeg blir motivert av å se hva vi er i stand til og hvor god vi kan bli i hva som helst vi helhetlig sett trives med, om vi bare legger kontinuerlig og smart innsats ned.

Et tips fra Oda Sofie: – Finn verdi i prosessen du skal gjennom og ikke kun målet i seg selv.

FOTO: Håkon Jørgensen

Du finner Oda Sofie på Instagram:

Du ser den nyeste YouTube-videoen om «Hvordan gå ned i vekt», «Hvordan bli sunnere», «Hvordan klare å holde motivasjonen oppe» og YouTube-listen og artiklene kunne fortsatt i det uendelige. Hvor mye av informasjonen og inspirasjonen du har fått de siste månedene har du handlet på? Hvor ofte sitter du og venter på det riktige tidspunktet.. venter på å ha nok #motivasjon til å kunne starte(gang på gang) med å jobbe mot målene dine? Hvordan har det gått så langt i lengden å kun spille på motivasjon? . Veien dit skal ikke være grusom. Men den vil heller aldri alltid være lett. Sannheten er at du aldri vil være motivert 100% av tiden. Og du vil aldri nå et mål om du 100% av tiden belager deg på motivasjon. #PutInTheWork #DayByDay #MakeSomeHabits _________ Om du er en av de som er klar for å legge ned arbeidet; Sjekk ut min nye tjeneste – Engangskalkulering av ditt individuelle behov á Kalorier og Makronæringsstoffer??LINK I BIO???✨ #CoachOda

A post shared by WEBCOACH & PERSONLIG TRENER (@odasofiemagnussen) on

 

Teknikk over vekter ✅❌?????? #TricepsPushdown #TeknikkTorsdag #CoachOda

A post shared by WEBCOACH & PERSONLIG TRENER (@odasofiemagnussen) on

Kommentarer

kommentarer