Ikke spis for mye av dette

nuts

En sunn matvare betyr ikke automatisk at du kan spise så mye du vil av den. Her er 3 matvarer du bør være litt forsiktig med.

Nøtter

Nøtter er en god kilde til vitaminer, mineraler, fiber og sunt fett. I små mengder er det absolutt noe du bør inkludere, men visste du for eksempel at 100 g med cashew nøtter tilsvarer nesten 600 kcal? 600 kcal er en god middagsporsjon. Skal du ned i vekt bør du være forsiktig med å spise for mye nøtter, men for deg som skal opp i vekt kan det være en god måte å få i seg nok kalorier på.

Juice

”Juice er sunt, det er jo laget av frukt”. Sannheten er at det er like mye sukker i juice som det er i sukkerholdig brus og det er heller ikke vanskelig å drikke store mengder av det, noe som kan bidra til at det faktisk utgjør en del kalorier. En halvliter med appelsinjuice inneholder hele 50 g med karbohydrater, 0,5 g fiber og 150 mg C-vitamin. Du kan spise hele 6 appelsiner for å få i deg tilsvarende mengde med kalorier fra en halv liter med appelsinjuice. Hadde du spist denne mengden med appelsiner, så ville du fått i deg over dobbelt så mye c-vitamin og over 20 ganger så mye fiber.

Smooties

Å lage smooties er en kjempe bra måte å få i seg nok frukt og grønnsaker på. Skal du ned i vekt bør du likevel passe deg for å drikke for mye av dette. Mange juice oppskrifter inkluder mye frukt og tilsetter du i tillegg juice istedenfor vann til dette kan det fort bli en betydelig mengde med kalorier.

Ta for eksempel denne oppskriften på en smoothie:

3 dl juice
1 banan
1 eple
1 kneve med blåbær

I denne lille smootien er det ca 300 kalorier. Dette tilsvarer den samme mengden kalorier som du får i deg av 7 dl med sukkerholdig coca cola. Nå er riktignok smootien sunnere med mer vitaminer, mineraler og kostfiber, men kalorimengden er omtrent den samme.

Konklusjon

Det hele handler om balanse når det kommer til kosthold og selv om du spiser sunt, så vil du kunne legge på deg hvis kaloriinntaket ditt overstiger kaloriforbruket ditt.

Forbrenner du for eksempel 2500 kalorier om dagen og inntar 3000 kalorier, så vil dette kunne bidra til at du legger på deg uavhengig om det er fra fastfood eller sunne matvarer.

Kommentarer

kommentarer