I gang med oppkjøringen til NM i fitness

Etter vårens debutsesong i athletic fitness tenkte jeg lenge på å prøve meg igjen i høstens konkurranser.

Månedene etter konkurransen var motivasjonen virkelig ikke tilstede, hovedsakelig fordi jeg vet jeg må bygge mer muskelmasse for å få den berømte V-shapen og tydeligere bein. Men så begynte jeg å se flere og flere på Instagram og i andre sosiale medier som var i full gang med oppkjøringen til NM i fitness som arrangeres i oktober. Det motiverte meg til å ta en spontan test i maks roing på 1,5 minutt og etter et heller overraskende positivt resultat, (med tanke på at jeg hadde holdt meg langt unna det ro-apparatet etter at jeg var ferdig med vårens konkurranser), så steg motivasjonen fra omtrent 0 til 1000. I midten av juli begynte jeg derfor på konkurransediett og treningsprogram rettet mot å bli bedre på styrkemomentene man konkurrerer i, i atheltic fitness.

Denne gangen styrer jeg også alt selv, både diett og treningsprogram.

Jeg har jo en bachelor i ernæring, og jeg lærte så utrolig mye og fikk så mange erfaringer under forrige konkurranseoppkjøring at jeg føler meg trygg på å gjøre dette selv denne gangen.

iphone_242331_1471696381172-242331-7-1471696381175

Sist gang gikk jeg ned 11-12 kilo i løpet av konkurranseoppkjøringen. Denne gangen trenger jeg ikke å gå ned like mye fordi jeg ikke har gått opp igjen disse kiloene før jeg begynte på ny oppkjøring. Da jeg begynte på diett veide jeg cirka 57-57,5 kilo og denne uka ligger jeg på rundt 54,8 kilo. Men vekttall sier jo ingenting om hverken styrke eller fysikk, så det er ingen grunn til å henge seg opp i dette. For min del blir det heller som et slags verktøy for å se om jeg bør tilpasse diett/trening underveis.

Ellers så er jeg godt inne i «fitnessbobla» allerede. Jeg har begynt å kjenne på den berømte «dietthjernen» og glemmer både navn på folk jeg kjenner, ting jeg tenkte at jeg skulle gjøre, men som er glemt igjen fem sekunder etterpå, og noen ganger så får jeg bare ikke frem ordene jeg hadde tenkt å si. Egentlig er alt ganske komisk!

 Jeg opplever også at jeg er sterkere i hodet enn noensinne, jeg tør å pushe meg mer på trening og øker stadig terskelen for hva jeg faktisk tåler, både fysisk og psykisk.

Uttrykket «Det sitter i hodet» kommer så tydelig frem for meg under en slik oppkjøring. Når det gjelder diett og mat så er dette ikke noe hokuspokus og jeg spiser uansett mye av den samme maten jeg spiser til vanlig. Typiske «diettmatvarer» for meg er kesam/kvarg både med og uten smak (fruktkesam/vaniljekesam), Skyr, cottage cheese, melk, havregryn, egg, renskåret biff, kyllingfilet, kylling/kalkun-pålegg, ost, grønnsaker, frukt, bær, ris, lomper, nøtter, avokado og smør. Foreløpig tar jeg kreatin og omega-3 som kosttilskudd, pluss BCAA/energidrikk på trening.

Jeg har også allerede tillatt meg flere «frimåltider» under disse oppkjøringsukene enn det jeg hadde tilsammen under forrige oppkjøring. Så jeg lider ingen nød.

Det opplegget jeg har satt opp selv funker i alle fall bra for meg og 7 uker før konkurranse merker jeg at dietten begynner å gi de resultatene man er ute etter.  «Fettet begynner å slippe» (som det jo så fint heter på fitness-språket), blodårene kommer tydeligere frem og man blir rett og slett mer markert. Dette er en del av gamet og det dommerne ser etter på konkurransedagen, og virkelig ikke noe jeg bryr meg om til vanlig. Men det er fint å få bekreftet at det man gjør gir de resultatene man er ute etter. Så gjenstår det jo bare å se om sceneformen treffer den dagen konkurransen er.

Jeg har fortsatt beina godt plantet på jorda, jeg spiser godt og sulter meg ikke ned i form, har som oftest masse trykk og energi på trening og stortrives med denne reisen. Når det gjelder trening så har jeg de siste ukene blant annet foreløpig perset i dips (41 dips maks-test, og 5x5x28,75 kilo ekstra) og i pullups med ekstra vekt (5x5x13,75 kilo ekstra). Jeg har også testet AF-runda to ganger (maks pullups/chins på 1,5 minutt før man går rett over på romaskinen og ror så langt du kan i 1,5 minutt, 30 sekunders pause og rett på maks antall dips). Og uten å avsløre for mye så kan jeg i alle fall si at den siste testen er den runda jeg har vært mest fornøyd med så langt noensinne. Målet mitt for NM er å komme til finalerundene (topp 6) og å slå meg selv fra forrige konkurranse. Det vil si at jeg skal ta flere enn 20 pullups, ro lenger enn 418 meter og å ta mer enn 16 dips.

Det gir meg så utrolig mye og ved å selv være med på en oppkjøring gir deg meg også økt kunnskap og lærerike erfaringer til senere, både jobbmessig og som privatperson. Jeg er supermotivert og så utrolig gira på å gi ALT i styrkerunden på NM!

https://https://

Kommentarer

kommentarer