Hvordan får du gode treningsrutiner?

Slik kommer du raskt i gang med treningen etter en ferieperiode.

Etter noen uker med sommerferie er det mange som nå begynner å bli klare for å komme tilbake til hverdagen. Det betyr også at det er på tide å komme i gang med treningen, og å legge gode rutiner for den kommende høsten og vinteren.

Det kan være tungt å starte med trening etter en lengre periode uten de vante rutinene med trening, et sunt kosthold og hverdagen generelt. Derfor er det viktig å ikke bli for ivrig, men heller være bevisst på hva som motiverer deg til å trene og ikke minst fokusere på at det skal være lystbetont. Mange merker også at når man får treningsrutinene på plass, så er det også enklere å ta gode, smarte valg i kostholdet.

5 TIPS FOR Å KOMME I GANG – I DAG:

1) Start rolig
Legg lista lavt, gjør øvelser du synes er gøy og jakt på godfølelsen fremfor å tenke at du skal «ta igjen» for de ukene du ikke har trent som vanlig. Vit at det er helt vanlig å kjenne at de to-tre første øktene etter ferien er tunge og seige. Ikke push deg mer enn nødvendig og vit at det skal ikke så mye til før du er tilbake der du «slapp» før ferien.

2) Vær realistisk

For mange er det å sette seg treningsmål med på å bidra til treningslyst og fremgang, men vær realistisk mot deg selv. Setter du deg for høye mål så kan man miste motivasjonen til å fortsette. Vær konkret og ta utgangspunkt i der du er i dag. For de fleste er det smart å ha 1-2 treningsmål å fokusere på. Det kan fort bli for mye av det gode hvis du setter opp for mange punkter du har lyst til å gjennomføre. I verste fall vil ikke kroppen klare å respondere optimalt på det arbeidet du legger ned og resultatene uteblir.

3) Planlegg øktene

En treningsavtale er like viktig som andre avtaler! Ved å planlegge øktene og plotte de inn i kalenderen har du allerede bestemt deg på forhånd. Da vet du hvilke tidspunkter du skal trene på og dermed også hvilke dager du skal pakke treningsbagen. En treningsdagbok kan være et godt verktøy og god motivasjon for å både planlegge, gjennomføre og logge øktene dine.

4) Ikke glem hverdagsaktiviteten
Bruk beina og kroppen der du kan. Unngå perioder med langvarig stillesitting og ta deg regelmessige avbrekk fra kontorarbeid og bilkjøring. Hverdagsaktivitet er minst like viktig og gir mange positive helsegevinster.

5) Husk smittevern!
Ta hensyn til smitteverntiltak med gode hygienevaner, rengjøring og avstand. Det er fortsatt en pandemi med koronavirus og man må være bevisst på å gjøre det man kan for å begrense smitte.

 

Kommentarer

kommentarer