Hva er vitaminer?

string(37) "Failed to decode the response as json"

Vitaminer

Les denne oversikten over vitaminer som finnes og hva slags funksjon de forskjellige har i kroppen vår.

Vitaminer

Vitaminer stammer fra det latinske ordet vita som betyr liv. En polsk biokjemiker ved navn Kazimerz Funk oppdaget og isolerte vitamin B1 i 1912. De første vitaminene som ble oppdaget var såkalte aminer og de ble derfor gitt navnet vitaminer.

Vitaminer er stoffer som trengs å tilføres i små mengder og som er livsnødvendig for kroppen vår da de inngår i mange viktige prosesser i kroppen. Vitaminer deles inn i 2 grupper. Fettløselige vitaminer og vannløselige vitaminer.

Fettløselige

De fettløselige vitaminene er vitamin A,D,E og K. Fettløselige vitaminer vil lagres i kroppen hvis vi får et overskudd av de.

Vitamin A er blant annet viktig for synet vårt. Ved langvarig mangeltilstand kan øyets slimhinne bli skadet og iverstefall føre til blindhet. Utover det er vitamin A viktig for hud, slimhinner, vekst og bendannelse. Gode kilder til vitamin A er lever, eggeplomme, søtpotet, gulrøtter og broccoli.

Vitamin D er noe vi i Norge ofte har mangel på, spesielt personer med innvandrerbakgrunn. Den beste måten å tilføre kroppen vitamin D på er ved å eksponeres for sollys. Andre kilder til vitamin D er fet fisk og fiskelever. Ellers er det en del produkter i Norge som berikes med vitamin D. Selv om vitamin D blir kategorisert med de fettløselige vitaminene, så er det å betrakte som et prohormon, fordi det omdannes til et hormon i kroppen som kalles 1,25- dyhydroksyvitamin D. Vitamin D spiller en viktig rolle for konsentrasjon av kalsium og fosfat i plasma. Denne funksjonen foregår primært i tarmen hvor vitamin D stimulerer til oppsugning av kalsium.

Vitamin E er et fettløselig vitamin som ble oppdaget i 1923. Betegnelsen vitamin E brukes som en fellesbetegnelse for de to stoffene tokoferoler og tokotrienoler som er de to viktigste formene for vitamin E vi har. Måten det ble oppdaget på var at rotter som fikk harsknet smult som fettkilde etter hvert mistet sin evne til å forplante seg. Når de da senere ble gitt vegetabilske oljer, så ble forplantningsevnen normalisert. Vi finner rikelige mengder med Vitamin E i planteriket og da spesielt i oljer fra hvetekim, solsikke og raps. Vi finner også rikelige mengder med vitamin E i egg, nøtter og kornprodukter. Vitamin E sin viktigste funksjon er dens egenskap til å fungere som en antioksidant. Antioksidanters hovedoppgave går ut på å uskadeliggjøre frie radikaler. Frie radikaler er biprodukter som dannes når cellene i kroppen vår jobber. Disse kan skade celleveggene eller substanser inne i cellen.

Vitamin K er fettløselig vitamin som har fått bokstaven K fordi den er delaktig i koaguleringen av blod (blodstørking). Gode kilder til vitamin K er grønne planter som for eksempel spinat, salat og broccoli. Denne typen vitamin K kalles for Fyllokinon eller K1 vitamin. En annen type K vitamin er Menakinon, også kalt K2 vitamin. Denne typen K vitamin produseres av bakterier i tarmene våres. Mangeltilstander av vitamin K gir økt blødningstendens og man kan utvikle denne mangeltilstanden hvis man får i seg for mye vitamin A og E.

Vannløselige

Vitamin C, også kjent som askorbinsyre er et vannløselig vitamin som er viktig for vedlikehold og oppbygging av kroppens støttevev. Vitamin C er også en viktig antioksidant som sammen med vitamin E bidrar til å nøytralisere frie radikaler som kan være skadelig for kroppen. Vitamin C er også viktig for å regulere kroppens opptak av jern og det derfor man blir anbefalt å drikke appelsinjuice når man tar tilskudd av jern ved jernmangel.

Våre viktigste kilder til vitamin C er paprika, sitrusfrukter og poteter. Ved langvarig mangel kan vi utvikle mangelsykdommen skjørbuk som kan gi tretthet, vekttap, oppsvulming, blødninger i tannkjøtt og økt blødning generelt.

Vitamin B1 eller Tiamin er et vannløselig vitamin som inngår i vitamin B familien som består totalt av 8 vitaminer. De øvrige vitaminene er:

  • Vitamin B2 (Riboflavin)
  • Vitamin B3 (Niacin)
  • Vitamin B5 (Pantotensyre)
  • Vitamin B6 (Pyridoksin)
  • Vitamin B7 (Biotin)
  • Vitamin B9 (Folat)
  • Vitamin B12 (Cyanocobalamin)

B-vitaminer inngår i mange viktige prosesser i kroppen, blant annet der maten omdannes til energi. B-vitaminer er også viktig for nervesystemet vårt og enkelte av vitaminene er også viktig for at arvestoffet vårt (DNA) skal kunne kopieres. Dette gjelder spesielt B9 (folat).

Gode kilder til b-vitaminer er animalske produkter som kjøtt, fisk egg, innvoller, grove kornprodukter, nøtter, grønnsaker og frukt.

De forskjellige b-vitaminene kan ved utilstrekkelig inntak utvikle mangelsykdommer som Beriberi (B1), Ariboflavinosis (B2), Pellegra (B3), ryggmargsbrokk (B9) og megaloblastisk anemi (B12).

Anbefalinger

Anbefalt vitamin

Lite frukt og grønnsaker?

Som du ser er vitaminer svært viktig for mange funksjoner og prosesser i kroppen. Det anbefales at man har et tilstrekkelig inntak av frukt, bær og grønnsaker hver dag for å dekke behovet av viktige vitaminer og mineraler. Helst skal dette være 5 porsjoner om dagen, hvorav 2 porsjoner skal være frukt eller bær og 3 skal være grønnsaker. Hver porsjon tilsvarer ca 100 g.

Er du av typen som ikke er flink med å få i det tilstrekkelig av dette, så kan det være lurt å supplementere med vitaminer daglig for å sikre kroppens behov av disse stoffene.

Her kan du kjøpe forskjellige vitamintilskudd fra Proteinfabrikken AS.

Kilder:

  1. L.mahan, S Escott-Stump. Krauses food and nutrition therapy.2007 Elsevier – Health Sciences
  2. A Jeukendrup, M Gleeson. Sport Nutrition. 2004 Human Kinetics.
  3. Pederen JI, Hjartåker A, Anderssen SA. Grunnleggende ernæringslære. Gyldendahl norsk forlag 2009.
  4. Helsedirektoratet. Kosthåndboken-veileder i ernæringsarbeid i helse og omsorrstjenesten. 2012 Helsedirektoratet

Kommentarer

kommentarer